woensdag 20 juni 2012

Nieuwe soepcombinatie is geslaagd!


Nieuwe variant op een bekend recept. Ik bedacht de bloemkoolsoep eens te combineren met een in de oven gedroogde Serranoham.
Een perfecte combinatie van de zoetige en romige soep met het zoute van de ham!

dinsdag 19 juni 2012

Zomerse tonijn


Gegrilde tonijn met kikkererwtensalade met avocado, limoen, koriander en paprika. Eén van mijn favoriete zomergerechten uit de zomeruitgave van de Cordon Bleu.

maandag 18 juni 2012

Asperges


Zaterdag heerlijke asperges met zalm, schuimige hollandaisesaus en Frieslanderaardappeltjes. En dan nog een glaasje Luxemburger Rivaner erbij...

zondag 17 juni 2012

Perziktaart


Vandaag de eerste perziktaart gemaakt van dit jaar. Als er iets is dat als de zomer smaakt is het wel het zoete aroma van perziken op een krokante bladerdeegbodem.

Walking dinner en nieuwe haring

 

Een afscheidsfeestje afgelopen vrijdag werd helemaal verzorgd door het Kookhuys, dus ook het uitgebreide taartenbuffet dat Ad Rijnen samenstelde bij zijn vaste bakkerij.




Hoogtepunt van de avond was echter het ter plekke kaken van de nieuwe haring door Ad. Nog een glaasje korenwijn erbij...




En dan gingen ze ook nog gedurende de avond bij de gasten langs met heerlijke amuses zoals  deze zachtgegaarde rollade van zeetong en langoustine met zeeaster en romige raapsteeltjessaus.


Irish Coffee van dubbelgetrokken bouillon met een laagje truffelroom.




En rosé gebakken kalfshaas, gebraiseerde kalfswang met artiksjokbodem en een jus van rode puntpaprika.



maandag 11 juni 2012

High tea


Gisteren  maakte ik een high tea die bij ons gereserveerd werd. Twee etagères bereikten de tafel, één met zoete lekkernijen als aardbeientaartjes met vanille, brownies met witte chocola, bonbons en scones met room en huisgemaakte aardbeienjam met basilicum.


De andere etagère was gevuld met hartige hapjes zoals omeletrolletjes met gerookte zalm en mierikswortel, miniquiche Lorraine, kaassoesjes en sandwiches.

Tarte flambée


Zaterdag maakte ik een tarte flambée, of Flammkuchen, voor de middagpauze van onze vergaderende gasten. Nog even snel mijn zwager vragen hoe hij dat doet, want die hij maakt is altijd heel erg lekker heb ik me laten vertellen. Dus voegde ik op zijn aanraden wel gist toe, maar liet ik het deeg niet rijzen. Wel even kort voorbakken in een superhete oven en dan de uien, spek, crème fraiche, en in mijn geval Gruyère erop.