woensdag 2 november 2011

De eerste avond in Istanbul

 Het was al laat toen we aankwamen op het tweede vliegveld van Istanbul. Snel een visum halen, door de douane en een taxi bracht ons in hoog tempo naar ons hotel. Nog net op tijd om te kunnen eten. Gelukkig gaat de gemiddelde keuken in Istanbul niet dicht voor 11 uur, dus we konden nog rustig een restaurant uitzoeken en ons verdiepen in het menu. Terwijl we wachten en onze hongerige magen begonnen te knorren van de geur van het houtskoolvuur uit de keuken kregen we al wat brood met een lekker pittige dip van tomaat, paprika en komkommer. Het was eigenlijk een soort gazpacho in dipvorm. Erg lekker!

 Het was veel vlees op het menu. We kozen aubergine met vleesvulling met yoghurt,
 en kebab.
 Toe een dessert uit eigen keuken, ik geloof dat het Künefe was. Een origineel Turks gerecht met lange deegsliertjes, kaas en siroop. De smaak deed me ergens aan denken, en 's nachts wist ik opeens weer wat het was. Het leek in smaak heel veel op de kaaspannenkoeken met witte basterdsuiker die ik vroeger at!

vrijdag 28 oktober 2011

Istanbul

We zijn net terug uit de snoepwinkel die Istanbul heet. Ongetwijfeld de nodige kilo's aangekomen door alle baklava, mezze en nog veel meer lekkers dat op iedere straathoek te vinden is. Binnenkort dus een uitgebreid verslag van ons tripje!

vrijdag 21 oktober 2011

Weekendje Amsterdam

Een weekendje naar de hoofdstad betekent voor ons vooral lekker eten. Onze eerste missie op vrijdag was lunch bij de Thaise snackbar Bird. Dicht opelkaar gepakt in het kleine zaakje kregen we weer de lekkerste gerechten geserveerd, alles weer supervers.
 Deze biefstuk Laosstyle was nieuw voor ons, maar zeker een gerecht dat we zullen onthouden.
 De Pad thai en Som Tam (papajasalade) waren ons al bekend van eerdere bezoeken.
 Later op de middag dronken wij Nederlandse biertjes in café het Arendsnest. Christiaan checkte ook nog even in op foursquare na zijn bezoek.
 Onze tweede dag bleven wij in Aziatische sfeer en lunchten we in de Warmoestraat bij Mandarin Sichuan samen met Anke en Frans.Iedereen was weer druk de gerechten op de gevoelige plaat vastleggen voor blog/facebook ed.
 Deze dumplings waren heerlijk!
Chinese auberginegerechten zijn altijd favorieten van mij.
 En een heerlijk visgerecht met veel pepers.

woensdag 19 oktober 2011

Ontbijt

In alle vroegte moesten we vorige week opstaan om een ontbijt te verzorgen voor een voorvergadering. Het bleek geen straf voor de deelnemers om zo vroeg aanwezig te moeten zijn met dit lekkere ontbijt met croissantjes, broodjes, eitjes en yoghurt met fruit en huisgemaakte muesli.

dinsdag 18 oktober 2011

Pasta vongole

Willen wij ons op zaterdag echt blij maken, dan kopen we op de markt venusschelpjes en maak ik deze Italiaanse klassieker; pasta met schelpjes en een heerlijke romige saus.

zondag 16 oktober 2011

Wat activiteit

 Wat foto's van activiteit in de keuken de afgelopen weken. Hierboven ben ik bezig met een lastminute klusje. De organisatie van een congres had nog geen presentjes verzorgd voor de workshopleiders en vroeg me tien pakketjes met jam en honing te maken die ik netjes inpakte.
Een andere dag maakte ik een dineetje met als voorgerecht een salade met lof, bietjes en gorgonzola en een Zuidfranse boeuf en daube met dragon en een vleugje sinaasappel.
En toe een stuk pruimen-amandeltaart.

Ik wou dat die afwas eens af was

 Wonderlijk, dat zowel onze vaatwasser als die van het Kookhuys vervangen moest worden in dezelfde week. Helaas was de onze op zondag direct helemaal onbruikbaar en waren we genoodzaakt 3 dagen met de hand af te wassen. Niet erg praktisch met al die mensen over de vloer. Het kostte ons behoorlijk wat extra tijd (die we eigenlijk niet hadden).

 Gelukkig werd woensdag al een spiksplinternieuwe vaatwasser geleverd. Het viel echter niet mee om ook nog voor 50 mensen een lunch te verzorgen wanneer de hele keuken op z'n kop staat van 10 tot 3 uur!

 Christiaan kon wel mooi de vieze hoekjes achter de vaatwasser eens onder handen nemen.