vrijdag 30 september 2011

Vega op z'n top

Wederom een geweldig vegetarisch gerecht uit het kookboek Plenty. Het klonk wat bizar, een salade met boekweitnoedels, gefrituurde aubergine, mango, knapperige tofu en een pittigzure dressing. Maar het was echt geweldig!

Lunch

 Vorige week vrijdag ontvingen we onze gasten met de lunch. Ze wilde wat specialers en waren erg tevreden over mijn invulling met sandwiches met onder andere gerookte makreel, appel en radijs.
Ook de smoothies met bramen en sinaasappel vielen in de smaak. Ik maakte gelukkig een grote hoeveelheid met behulp van mijn megastaafmixer.


 Ook maakte ik ovenverse scones die ik serveerde met room en zelfgemaakte aardbeienjam met basilicum.

maandag 26 september 2011

Uitgebreide lunch

 Vorige week maandag was het druk in de keuken! Ik moest bijna 190 gasten (waarvan zo'n 90 % vrouw!) voorzien van een uitgebreide lunch en met alle drukte, zowel privé als zakelijk, was ik blij dat ik kon rekenen op wat speciale hulptroepen.
 De lunch zag er goed uit, al zeg ik het zelf, met verschillende belegde broodjes en kartonnen doosjes met noedelsalade met kip.

 Naast de verse jus d'orange serveerden we ook huisgemaakte groene ijsthee met citroen en munt.
 Kleine glaasjes gevuld met vers fruit en vanillehangop.
Vegetarische loempia's en ook nog, maar niet op de foto, een paddestoelenbouillon.


Werk uit handen

 Het waren maar weinig mensen waar Ad en Rob voor moesten koken, eigenlijk had ik het zelf moeten doen. Maar met alle drukte van de laatste tijd was ik ze erg dankbaar dat ze de moeite namen om het van me over te nemen.
 De tarbot was heerlijk, maar het nagerecht met vijgen en frangipane was werkelijk goddelijk!

maandag 19 september 2011

In Memoriam

Vrijdagochtend is mijn schoonmoeder overleden. Na een intense en verdrietige dag sloot ik deze af met een gerecht dat ze vaak maakte. Nog niet zo lang geleden kreeg ik van haar het recept. Alhoewel enigszins overmand door emoties en vermoeidheid bracht ik het er redelijk van af voor de eerste keer dat ik dit recept zelf maakte (ik vergat wel zout in het pastawater).

Maddy's spaghetti met parmezaan en salie

smelt een klontje boter en voeg room toe. Doe hierin salieblaadjes en nootmuskaat en laat de salie in de room trekken en enigszins inkoken.
Kook intussen de pasta (met zout dus) en voeg wanneer de spaghetti (bijna) klaar is geraspte parmezaanse kaas toe. Laat het geheel niet te warm worden.
Breng op smaak met nootmuskaat, zout en peper en voeg in blokjes gesneden lauwwarme ham toe. Meng de saus met de spaghetti en dien op. De eters kunnen dan zelf wel de blaadjes salie eruit vissen.

maandag 12 september 2011

Beetje bijkomen

 Mmmmm... Zo hard gewerkt de afgelopen dagen... We beloonden onszelf met oesters, een Luxemburgse mousserende wijn en groene viscurry. Daar knapt een mens van op!

Hongerige bruiloftsgasten

 Vrijdag kwam Gastronomie Mobiel met barbecue's, kookpotten, rookoven en oesterbar om de magen van onze bruiloftsgasten goed te vullen. Ze hadden hun handen er vol aan om de hongerige gasten die bij de barbecue stonden te dringen te voeden. Uiteraard was het weer een succes!