donderdag 31 maart 2011

kindermenuutje

 Vandaag een klassieker van het kindermenu: kip, friet en appelmoes. Ja, maar niet zomaar natuurlijk! De kip was een echte poulet noir die heerlijk rustig in de oven gaar en sappig stond te worden. De appelmoes maakte ik natuurlijk zelf, net als vroeger toen ik een jaar of 5 was op mijn eerste fornuisje. Zelf friet maken had ik nog niet eerder gedaan. Aardappels schillen, snijden, wassen, drogen, föhnen... Föhnen?! Ja, föhnen dus. Een tip die ik een keer in de Delicious las om de aardappel perfect droog te krijgen. Toevallig had ik er nog ergens één liggen dus die mocht even mee naar de keuken vandaag. Weet niet hoeveel invloed het föhnen heeft gehad op het resultaat, maar de friet was wel erg lekker geworden. Natuurlijk ook nog even zelf de mayonaise geklopt en die man van mij was weer helemaal in de wolken.

dinsdag 29 maart 2011

Meatless tuesday: burger en frietjes

 Fastfood, maar dan anders, vandaag. We aten een zelfgemaakte vegetarische burger van tuinbonen met hummus en friet van zoete aardappel.

zondag 27 maart 2011

Minidoperwtenquiche met Serranoham

 Nieuw op de kaart op zondag zijn deze kleine varianten van de doperwtenquiche met Serranoham. Lekker met wat salade voor de lunch!

Thuis

 Na 2 weken heel hard werken én ziek te zijn geweest, kon ik nu eindelijk weer eens normaal koken voor onszelf. Woensdag was ik hier nog niet helemaal op voorbereid en maakte ik een pasta met wat uit de koelkast, wat mozzarella, gedroogde tomaatjes, parmezaan en basilicumolie.
Vandaag hadden we echter veel meer geluk. Gisteren lagen de eerste raapsteeltjes op de markt en konden wij dus de lente inluiden met de stamppot van raapsteeltjes. Zouden ze in Duitsland ook nog raapsteeltjes gaan verkopen?

vrijdag 25 maart 2011

Nog meer feestjes

 Zondag werd er bij uitzondering een feestje gevierd bij ons. Het zondagcafé ging wat eerder dicht voor de tachtigste verjaardag van een goede vriend. Het was een grote eer dat ik dit mocht verzorgen met hapjes en 's avonds een buffet en dan met zo'n gezellige foto erboven!

donderdag 24 maart 2011

Gezellig feestje

 Zaterdag hadden we een gezellig feestje waar ik de hapjes voor mocht verzorgen. De feestvierders waren al eens eerder geweest en waren enthousiast over mijn hapjes en vroegen dan ook om bijzondere hapjes. Je kunt mij niet gelukkiger maken! Ik begon met een stukje mango in Serranoham, een klassieker inmiddels in mijn keuken die een leuke variant is op de tot cliché geworden meloen met ham.
 Hierna een plateau met verschillende koude hapjes waaronder deze maistoast met pompoenpuree, heerlijk romig en zoet, met pittige rucolapesto met hazelnoten.
 De Marokkaanse viskoekjes met komkommersalade met oranjebloesemwater en kaneel waren ontzettend goed gelukt en mensen begonnen echt enthousiast te worden!
De gestoomde dumplings met wilde spinazie, gember en knoflook kon ik weer verrassend presenteren in de stoommanden en werden met veel interesse ontvangen.
Mensen waren enthousiast, en dat is ontzettend leuk! Er was slecht 1 persoon die vroeg of er ook 'gewone hapjes' kwamen. Die hebben we maar verwezen naar de nootjes op tafel...

dinsdag 22 maart 2011

Meatless tuesday: een beetje voorjaar

De temperatuur stijgt, voorzichtig komt het groen uit de grond en worden de dagen langer. De lente vraagt om lichter eten wat mij betreft, dus voorzichtig worden de zware gerechten vervangen door salades zoals deze van drie verschillende bonen met feta. Snel klaar en erg lekker.