Het zomerweer is voorbij en het begint steeds kouder te worden. Alhoewel het een beetje een schok voor me is, heeft het ook wel voordelen. Het is weer tijd voor zuurkool! Lekker lang gestoofd met witte wijn, tijm en rozemarijn en geserveerd met casselerib en een lekkere Riesling!
Verder deed ik me de afgelopen weken te goed aan verse vijgen. Meestal at ik ze gewoon zo, maar natuurlijk ook erg lekker is het om ze met wat honing, rozemarijn en boter in de oven te zetten.
Om toch nog een beetje zomers en licht te eten, aten we ook weer eens een keer deze makkelijke salade met rivierkreeftjes, avocado en limoenyoghurtdressing.
En op meatless monday aten we bloemkoolcurry.
woensdag 13 oktober 2010
De Brouwmarkt
Een paar weken geleden reisden wij af naar het altijd mooie Almere. Waarom? Ja, dat vraag je je wel eens af, maar we hadden een goede reden. Hier bevindt zich namelijk de Brouwmarkt. In deze groothandel is alles te krijgen voor het maken van bier, wijn, maar ook jam en ingemaakte groenten. Omdat mijn winkeltje al behoorlijk loopt en ik een chronisch gebrek aan potjes begon te krijgen, besloten we eens groot in te gaan kopen. Dat kan ook online, maar ik ben zo ouderwets dat ik iets eerst in mijn handen wil hebben, voordat ik ik het koop. Gemakkelijk is wel dat ik vanaf nu weet wat er te krijgen is en wat ik wil hebben en de volgende keer dus gewoon kan bestellen en niet weer het halve land door hoef te rijden.
Met de winkel gaat het dus goed! We hebben intussen al 2 soorten honing in de verkoop: de voorjaarshoning van toen de bijtjes hier op de Goirlesedijk zich te goed deden aan paardenbloemen en al het andere wat hier in bloei stond, en de honing die werd verzameld in de Biesbosch waar vooral gevlogen werd op de springbalsemien. Bijzonder om te zien en proeven hoe verschillend de honing is. De voorjaarshoning is een stuk donkerder, dus dat is wel heel handig als ik even niet zit op te letten en me dreig te vergissen met het labelen.Verder is de hele voorraad aardbeienjam met basilicum van dit jaar op, en ook de kruisbessenjam is hard gegaan. De bedoeling is dat ik op korte termijn perenvijgenjam met port ga maken, maar ik zit nog wat krap in mijn tijd, dus nog even geduld.
maandag 27 september 2010
Zondagkunst 49
Afgelopen zondag was alweer de negenveertigste editie van zondagkunst. Dat betekent dat ik dus alweer 49 keer één of ander hapje voor bij de koffie heb moeten bedenken. Dat valt niet altijd mee. De ingrediënten moeten niet te duur zijn en enige orginaliteit is wel op z'n plaats bij zo'n kunstprogramma. Af en toe is het resultaat dan ook wat bizar. Vaak heb ik wel iets in mijn hoofd, maar begin ik pas zondagochtend met de uitvoering. Het moet dan wel om kwart voor 11 klaarstaan en dat levert vaak heel wat gevloek op. Maar goed, ook deze zondag leefde ik mij weer uit. Ik had nog een watermeloen liggen die op moest, dus één van de ingrediënten lag daarme vast. Een bodem van cake (zelfgebakken), besprenkeld met muntsiroop, besmeerde ik met watermeloenjelly. Ik maakte de jelly met gelatine, maar bedacht al snel dat ik dit misschien beter met geleisuiker had kunnen doen. Alhoewel ik dan waarschijnlijk eerder had moeten beginnen. Eigenlijk hou ik helemaal niet van gelatine! Maar goed, deze jelly was gelukkig wel op tijd stijf genoeg en het resultaat was eigenlijk best aardig. De jelly was ongezoet en fris van smaak en combineerde goed met de aromatische muntsiroop en de zoete cake.
Weer een zondagkunsthapje afgeleverd dus. Op naar de vijftigste.
Weer een zondagkunsthapje afgeleverd dus. Op naar de vijftigste.
Wat wij aten
Het Ei, de grote ronde voormalige fotostudio in ons gebouw, werd vorige week gebruikt voor opnames en het inrichten van een nieuwe tentoonstelling door Sara van Woerden, student aan de kunstacademie in Gent. Samen met haar 'crew' maakte ze vele uren en tussendoor zorgden we voor wat te eten. Deze eenpersoonsporties lasagne konden ze in de oven zetten wanneer het ze uitkwam en bood mij de mogelijkheid te gaan sporten en laat te eten. Handig dus.
Zaterdag was eindelijk onze vrije dag en trakteerden we onszelf op de luxe van deze pasta vongole. Mmmmm.....
Zaterdag was eindelijk onze vrije dag en trakteerden we onszelf op de luxe van deze pasta vongole. Mmmmm.....
Hapjes en een broodje
Enkele hapjes die ik vorige week maakte. Milde pepertjes gevuld met feta, koriander en limoensap.
Thaise saucijzenbroodjes met kip en kruiden. Helemaal niet slecht gelukt voor een eerste keer en ik ben wel erg enthousiast over bladerdeeg in mijn nieuwe oven. Vroeger werd bladerdeeg altijd zo'n kleffe zooi, maar nu is het resultaat zowaar lekker en moet ik mijn mening over bladerdeeg toch iets bijstellen.
En tenslotte nog een broodje dat ik gisteren op de kaart had staan met Serranoham en verse vijg met balsamico.
vrijdag 24 september 2010
Zondag: hollen en hoempen
Zondag nam ik de ochtend vrij om voor de tweede keer eens mee te doen bij een loopevenement op de 10 km. De vorige keer was nog maar een maand geleden en de foto's hier geplaatst (gemaakt door Leo van den Wassenberg) zijn dan ook van de vakantieloop die altijd in augustus wordt gehouden door mijn hardloopvereniging Achil '87. Daar liep ik al een heel behoorlijke tijd van 52:37, maar ik had het idee dat er nog wel iets meer uit te halen was. Nu, tijdens de Beekse marathon deed ik nogmaals mee op de 10 km en alhoewel erg veel trainen er niet ingezeten heeft, heb ik toch mijn tijd weten te verbeteren naar 50:24! jaja, ik weet het, ik moet niet zo trots zijn en er zijn ook nog eens massa's mensen die veel harder lopen, maar toch vind ik het een hele prestatie waar ik dan ook behoorlijk hard m'n best voor heb gedaan.
Een stuk taart was dus nu wel verdiend (ik eet eigenlijk iedere zondag taart, maar nu had ik 'm dus wel wat meer verdiend!). Deze chocoladenotentaart gaf weer volop energie, en ik werd niet eens misselijk.donderdag 23 september 2010
Zaterdag
Zaterdag weer lekker naar de markt geweest. We hadden de tijd en konden rustig onze (weinige) boodschappen doen en hadden voldoende tijd om even te gaan lunchen. Nadat mijn vroegere buurjongen me al herhaaldelijk had geattendeerd op een nieuw tentje aan de markt, kwam het er nu dan eindelijk van om eens binnen te stappen. Mango's is vooral een cateringbedrijf gespecialiseerd in Latijns-Amerikaanse keuken. Hadden wij al hoge verwachtingen na de aanbeveling, ook de eigenaresse was nieuwsgierig naar ons! Mijn buurjongen had namelijk verteld dat hij ons naar ze toe zou sturen en dat wij een bedrijf hebben. Ze had al op onze website gekeken en herkende ons al van de foto. Dat was wel een bijzondere situatie! We aten een heerlijk, beetje zoetig, broodje met anijs en dronken vers bietensap. Moet toch nog eens terug om in de middag zo'n afhaalmaaltijd te proberen...Hopelijk binnenkort meer, want dan hebben ze ook een website in de lucht.
Verder lopend op de markt kwamen we de vrachtwagen van een bakker tegen. Niet zo bijzonder zou je denken. Maar kijk eens op het portier! Een beetje een rare spelling, maar ik hoop toch dat iemand op dit bericht gaat reageren. Wat een ode aan Ad!
Zaterdagavond konden we aanschuiven in een huiskamerrestaurant. Heerlijk ongedwongen eten met z'n allen aan een tafel. Omdat we de gastvrouw kennen en haar graag iets extra's wilden geven, namen we twee potjes honing mee met voorjaarshoning van ons eigen terrein en springbalsemienhoning uit de Biesbosch.
Abonneren op:
Posts (Atom)




