vrijdag 25 juni 2010

Portugese vissoep

Dat ik echt wel wat volg van het WK, blijkt toch wel uit mijn keuze voor de Portugese vissoep voor vandaag. Eigenlijk wilden we rijst eten met vis en ging ik naar de supermarkt voor een kante-en-klare groene curry ofzoiets. Kant-en-klaar en gemakkelijke pakjes en vis blijken echter niet samen te gaan bij mijn super. Net als kant-en-klaar/pakjes en vegetarisch. Jammer want zo begrijp ik wel waarom mensen zo veel vlees eten Voor het grote deel van de bevolking waar culinaire creativiteit nog wel eens ontbreekt en culinaire uitspattingen worden vormgegeven door 'wereldgerechten' blijft gehakt en kipfilet dus de voor de hand liggende keuze.
Maar goed, wij hadden nog wat stukjes kabeljauw in de vriezer liggen die we eens overhadden en ik kocht wat tomaten, paprika en aardappel. Thuisgekomen zocht ik een recept op dat ik jaren geleden al eens maakte met peper en koriander.

Deze tomatensalade maakte ik eerder deze week voor een tapasbuffet. Ik vond de kleuren zo mooi en zomers dat ik er maar eens een fotootje van nam.

dinsdag 22 juni 2010

De laatste asperges

De laatste asperges worden deze week gestoken en voor ons was vandaag de laatste keer dit jaar dat we witte asperges aten. Een stukje zalm en een Hollandaise saus erbij maakten het feestje compleet.

maandag 21 juni 2010

Venkel

Deze schattige kleine venkeltjes kwamen vandaag in een simpel pastagerecht met rucola, citroenrasp en een beetje crème fraiche.

zondag 20 juni 2010

Rabarber-citroentaart

Uit één van de tijdschriften die deze lente op de deurmat viel, haalde ik een recept voor een rabarber-citroentaart. Op mijn boodschappenreisje naar de Carrefour eerder deze week haalde ik koelvers zandtaartdeeg, wat me al snel zo'n 30 minuten bereidingtijd en 1,5 uur wachttijd scheelde. Een prima, en zeker heel makkelijk, alternatief, maar mijn eigen deeg is toch lekkerder vind ik. Maar ik was er nu wel blij mee, want vanaf 8.00 uur dat ik in de keuken stond ben ik tot 11.00 uur bezig geweest met het bakken van deze taart, cranberry-chocoladekoeken en brownies voor een concert waar veel mensen op af kwamen.
De bodem was dus een eitje en ook het maken van de rabarbercompote was eenvoudig. De citroencrème was echter wat meer werk. ik volgde eerst het recept, maar zoals is ik wel vaker merk, was dit niet helemaal perfect. De crème bleef te vloeibaar en zou bij het aansnijden genadeloos uit z'n vorm stromen. Voor de smaak niet zo'n probleem, maar het ziet er natuurlijk niet uit! Nog maar een poging dus, en met mijn eigen recept (die ik normaliter maak met vanille) gemaakt met citroen, kwam ik dan eindelijk toch tot een goed resultaat.


zaterdag 19 juni 2010

Markt

We hadden vrij vandaag en konden dus de tijd nemen op de markt. Voor een harinkje van Hans Tol bijvoorbeeld.
Uitgebreid bedenken welke groenten te kopen voor de komende dagen. De kleine venkeltjes zagen er zo leuk uit, ik kon ze niet laten liggen.

En Christiaan maar sjouwen...

Pannenkoeken!

Er was maar weinig vis op de markt, en dat kwam eigenlijk wel goed uit, want ik had zin in pannenkoeken. Met spek en stroop! en met banaan.
Jippie!


vrijdag 18 juni 2010

Tijdelijk restaurant Strijp-S

Gastronomie Mobiel die regelmatig onze bijeenkomsten voorzien van een kunstzinnige en culinaire bijdrage hebben momenteel een tijdelijk restaurant op Strijp-S in Eindhoven. In de omkleedruimte van een voormalige gereedschapmakerij van Philips serveren ze op donderdag en vrijdag diners à la carte en een menu. We moeten zelf snel er eens naar toe (dan zal ik er alles over berichten!), maar tip hierbij alvast iedereen die dit leest. Kijk eens op de website en reserveer een plaatsje in dit unieke restaurant.