dinsdag 12 mei 2009

Pekingeend

g Je kunt niet naar Beijing zonder een keer (of meer dan één!) Pekingeend te eten. Het feest begint wanneer de kok, meestal voorzien van hygiënisch ogende handschoentjes en mondkapje, aan je tafel vakkundig de eend komt snijden.
De mooi gesneden plakjes worden geserveerd met kleine pannekoekjes, lente ui, komkommer en hoisinsaus en soms nog wat andere garneringszaken. De eend doop je in de saus en kwast je een beetje over de pannekoek.
Naar smaak kunnen komkommer en lente ui toegevoegd worden waarna je het pannenkoekje dichtvouwt en in je mond stopt!










Chinees ontbijt

Sorry hoor, het laat even op zich wachten, maar ik zal eindelijk meer foto's bloggen van mijn bezoek aan China. Dat valt nog niet mee, want de aan eten gerelateerde foto's tellen meer dan 70. Dat krijg je bij 3 maaltijden per dag buiten de deur in China. Ik begin daarom maar met het ontbijt. Mijn favoriete ontbijt werd voor ongeveer 20 cent verkocht op de straathoek vanuit een karretje zoals hierboven. Binnen een minuut werd een dun pannenkoekje gebakken waarop een ei werd gebroken en uitgesmeerd, wat verse groente en een soort kroepoek werd gelegd om vervolgens opgevouwen te worden tot een pittig knapperig pakketje.


De ontbijten hierboven en -onder aten we buiten Beijing na een overnachting bij de muur en in Chuandixia. Het waren geloof ik de enige noodles die ik heb gegeten, en ach, echt geweldig was het niet, maar gewoon ok. In Chuandixia kozen we meerdere gerechten; omelet, soep, tofu en die witte bollen zijn plakkerige broodjes.




woensdag 29 april 2009

Wij eten vandaag chinees

Vandaag aten we met de Chinese vriendin van Anke en Frans in een prachtig restaurant in een mooie binnenplaats (totdat het begon te regenen). Frans maakte al foto's van de komkommer met munt, pekingeend en eendenlever (allemaal heeeel erg lekker), hierbij nog wat we na het eten kregen, gedroogd fruit, althans, rozijnen, gedroogde kerstomaatjes en boontjes en vers fruit. Let ook even op hoe mooi de chinaasappels gesneden zijn.


Beijing zomerpaleis


Anke en Frans moesten vandaag werken, en ik ging met papa en mama mee naar het zomerpaleis. Om een of andere reden krijg ik nog even geen foto geupload van het paleis, maar de lunch kan ik wel alvast delen. Helaas waren in het hele park alleen maar stalletjes met simpel fastfood en werd onze lunch bowlnoodles en een worst op een stokje. Gelukkig werd ons avondeten weer een feest!

Ik ga naar China!

Ik zit inmiddels in China, maar voor ik vertrok kon ik natuurlijk niet zomaar Christiaan alleen laten zonder afscheid te nemen met een lekkere maaltijd, deze lunch met taboulleh, een Libanese salade van bulghur, tomaat, peterselie en munt, en gegrilde tonijn.
Ook hing ik bovenstaande cadeaukoord op zodat Christiaan tijdens mijn afwezigheid (bijna) elke dag een cadeautje kan openmaken om ook zijn week leuk te maken en mij niet te laten vergeten! Gisteren en eergisteren kreeg hij een duocadeau, eerst een glas met een afbeelding Margriet en Pieter van Vollenhoven en gisteren een lekker speciaalbiertje.


zaterdag 25 april 2009

Zalm met sjalottenvinaigrette en asperges

Alweer asperges??!! Ja, het is tenslotte het seizoen waardoor er op de markt zelfs een kraam voor wordt ingericht. Nog een keer de groene voor ons, want die pasten goed bij de zalm met sjalotten-koriandervinaigrette.


woensdag 22 april 2009

Turkse courgettekoekjes

Gisteren hield ik een behoorlijke hoeveelheid geitenkaas over na het maken van broodjes geitenkaas met honing. In plaats van de aangebroken verpakking weg te gooien gebruikte ik de kaas in deze Turkse courgettekoekjes die eigenlijk met feta worden gemaakt. Lekker met dille, peterselie en munt en pul biber voor pit.