donderdag 9 januari 2014
Ik help graag je goede voornemens om zeep...
Zo, het nieuwe jaar ben ik goed begonnen! In het eerste zondagcafé van 2014 serveerde ik voor het eerste deze NY salted chocolate caramel cheesecake. Veel lekkerder dan ik had verwacht, eigenlijk. Minder zwaar en zoet en juist wel die heerlijke smaakcombinatie van chocola, karamel en zout. Ik hoop dat de meeste mensen als goed voornemen hadden om meer te genieten en niet om af te vallen...
vrijdag 3 januari 2014
Meer kerstgefreubel
Nog een resultaat van mijn kerstgefreubel. Al stond ik veel in de keuken tijdens de feestdagen, ik had gelukkig ook tijd om lekker relaxed op de bank te hangen met een haakwerkje. Deze gehaakte deken is mijn nieuwe trots!
Veel vegetarische gerechten aan het einde van het jaar
Na de kerst hebben we veel vegetarisch gegeten. Gewoon, omdat het lekker is, maar ook omdat we op oudejaarsavond vegetarische vrienden op bezoek kregen.
Om de avond goed door te komen en een bodem te hebben voor alle champagne aten we een reeks gerechten uit het boek Veg!. Zoals de geroosterde bietjes met yoghurt en walnoten hierboven en de koolraap-aardappelpasteitjes hieronder.
Ik ben dol op pasteitjes, het doet me denken aan ons verblijf in Litouwen, 2 jaar geleden, waar we ergens versgebakken kibinai aten.
Een andere avond maakte ik een paddestoelenstrudel met groene kool en karwijzaad. Eén van mijn favoriete vegetarische gerechten dat heel lekker is met zuurkool
In de oven gebakken pompoen en sjalotten met merguezkikkererwten was, zoals ik al verwacht, een heerlijk kruidig gerecht. Licht, maar toch voedzaam!
Deze salade van rauwe spruitjes met walnoten en granaatappelpitjes was een mooie frisse begeleiding van een stevige tartiflette op derde kerstdag.
Ook deze tarte tatin van uien sierde de oudejaarstafel. Kwam ook uit het kookboek Veg! en was supereenvoudig te maken en zag er prachtig uit. Gelukkig schreef het recept geen suiker voor om te karameliseren. Daardoor kwam het zoete alleen van de uien en dat was veel lekkerder dan vergelijkbare recepten waar wel suiker gebruikt wordt.
vrijdag 27 december 2013
De taarten van december
Aan het aantal posts te zien leek het een beetje rustig in december in de keuken. Uiteraard hield ik weer eens foto's achter tot een rustig moment achter de computer, et voila, hierbij nog wat baksels.
Hierboven de taarten die op we bij het laatste zondagcafé van het jaar serveerden.
Speciaal voor Sinterklaas maakte ik een kruidnotencheesecake met stoofpeertjes. Een idee dat ik samen met Christiaan bedacht en dat een groot succes bleek!
Tijdens een feestje verwelkomden we de mensen met etagères met brownies, lemoncakes en taartjes van vanille en tropisch fruit.
En mocht je denken ik alleen maar taart heb gemaakt, ik heb ook flinke hoeveelheden bouillon gemaakt. Van de groenten die ik overhield na het trekken, maakte ik deze gepureerde groentensoep voor ons avondeten met een beetje calvados, tijm, walnoten en crème fraiche. Dat bleek zomaar een hele lekkere soep te zijn van ingrediënten die ik anders waarschijnlijk weg had gegooid!
donderdag 26 december 2013
Kerstgefreubel
Ik heb mijn handen weer vol aan de kerst dit jaar. Naast het kerstdiner heb ik mijn energie gestopt in het maken van kerstdecoraties voor in huis.
Tijdens mijn vakantie in Williamsburg vorig jaar zag ik de meest fantastische kransen aan deuren hangen en dit jaar wilde ik er zelf ook één maken. Na een uur rondhangen in het tuincentrum kwam ik thuis met een strokrans, krammen, wikkeldraad en een bosje maretak. Nog een rondje in het bos en ik had twee bakken vol takken die ik kon gebruiken voor mijn eerste kerstkrans!
Omdat we dit jaar geen kerstboom hebben, koos ik de paal die midden in
de kamer staat om te versieren met lampjes en groen.
En de afzuigkap werd tenslotte ook nog in kerstsfeer gebracht.
En dan moest ik nog een aantal kerstpakketten klaarmaken met huisgemaakte granola,
olijven, nootjes, pindakaas en natuurlijk brownies.
Zo, en dan nu lekker even op de bank met een kopje thee, bijkomen van alle drukte.
Kerstdiner 2013
Ons kerstdiner dit jaar begon met een amuse met een aardappeltje met Pakistaanse karwij,
gerookte wilde zalm en zure room.
Als voorgerecht een al vaker gemaakte salade van spruitjes, Boerenham van het Schop
en overjarige boerenkaas van de Leyedaeler .
Vervolgens een zelfgemaakte garnalenbisque.
En als pièce reerug met peer, rode wijnsaus en chocoladeolie.
En daarbij een hele oude wijn! In de kelder liggen nog flessen wijn uit 1981!
Dit was de kaasgang voor vijf personen, dus niet zo overdreven veel. Voor iedereen een lepel Vacherin de Montd'or met gefrituurde salie.
En tenslotte een sinaasappelmeringuetaart.
woensdag 4 december 2013
Échte warme chocolademelk!
Eindelijk! We hebben ons verdiept in een goed alternatief voor het opwarmen van veel te zoete instantchocomel en hebben nu voortaan heerlijke schuimige melk met echte callebautchocoladedruppels in het Zondagcafé van Hilvaria Studio's. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kun je er nog allerlei lekkers aan toevoegen, zoals mijn huisgemaakte kruidige speculaasmix, kaneel, honing en natuurlijk een snufje zeezout, een vereiste voor een perfecte chocolademelk.
Misschien nog een flinke dot verse slagroom en een goede scheut rum of koffielikeur en dan lekker nestelen bij de openhaard.
Abonneren op:
Posts (Atom)