donderdag 15 augustus 2013

Slim barbecuen op de camping


Naast een prachtige huttentocht in Oostenrijk zijn we dit jaar nog een paar dagen gaan kamperen. Heerlijk ontspannen een boekje lezen de hele dag en 's avonds de barbecue aansteken voor het avondeten. Onze nieuwe aanwinst was een geperforeerde pan die groenten nog makkelijk laat grillen. Geen gezeur meer met één voor één omdraaien en courgetteplakken die tussen het rooster vallen.


Het bracht ons een hoop inspiratie zoals voor deze zalm met venkel en kerstomaatjes, afgemaakt met wat citroenrasp.



Ook een groot succes was de dorade met Marokkaanse specerijen die we op het dubbele rooster grilden en de groenten van rode en groene paprika, kerstomaatjes en ui die we al wat voor grilden en daarna bovenop de vis warm konden houden!


De laatste dag ging er nog een hele kip onder de deksel van de barbecue. Heerlijk! Nog een glaasje pinot noir uit de streek erbij en ik voel me helemaal gelukkig!


Mijn vaders verjaardag


Mijn laatste post is alweer meer dan een maand geleden geweest! De radiostilte lag niet aan het gebrek aan kook- en eetmomenten, integendeel, maar de vakantieperiode was aangebroken en mijn laptop ligt dan vaak werkeloos in een hoekje, terwijl de foto's zich opstapelen. Uiteraard zijn we op vakantie geweest waarover ongetwijfeld nog een post zal volgen, maar voor het zover was, vierden we de verjaardag van mijn vader. Het was een stralende dag en omdat ik geen werk had, kon ik me de dagen tevoren fijn uitleven in de keuken. Vol trots presenteerde ik mijn Oostenrijk-geïnspireerde maanzaadtaart. Deze taart aten we een jaar geleden in een alm in het Stubaital en probeer ik sindsdien na te maken. Deze versie kwam alweer een stuk dichter in de buurt dan de taart die ik voor mijn eigen verjaardag maakte.



Als avondmaaltijd maakte ik een bouillabaisse. Dat was voor mij de eerste keer en gewapend met diverse recepten maakte ik een eigen, zo traditiegetrouw mogelijke, interpretatie inclusief rouille (vond ik zelf een groot succes!) en croutons.


Verder nog wat quiches, het bekende werk, en salades. 2 nieuwe salades prijkten op de tafel, namelijk bovenstaande met sinaasappel, venkel en dragon die ik vond in de Delicious. en een watermeloensalade met basilicum en feta die ik uit het kookboek Plenty haalde. De salade met rode rijst en quinoa is ook van Ottolenghi en maakte ik al enkele keren eerder.




Alsof het nog niet genoeg zou zijn, hadden we ook nog bavarois als nagerecht, een idee van mijn vader, die er zelf 2 had gemaakt. Voor hem is dat gesneden koek. Zolang als ik me herinner kwam er regelmatig een zelfgemaakte pudding op zondag op tafel. Gek genoeg had ik me zelf nog niet eerder gewaagd aan het maken van bavarois. Lag het aan het gebrek aan een puddingvorm, mijn milde afkeer van gelatine (zo drillerig en glibberig) of het ontbreken van een aansprekend recept? De meeste van deze obstakels werd vorig jaar echter weggenomen toen ik van mijn schoonvader de puddingvormen en kookboeken van mijn overleden schoonmoeder heb gekregen. Haar frambozenbavarois was legendarisch, kan ik me herinneren. Zoekend door haar boeken vond ik een hele vieze pagina vol vlekken met een recept voor frambozenbavarois. Het kon niet missen, leek me, dat dít het recept moest zijn dat zij altijd gebruikte! En ja, de smaak was volgens Christiaan zeker die hij kende van zijn moeders bavarois. Een beetje oefening heb ik nog wel nodig, geloof ik, en misschien toch nét iets minder gelatine de volgende keer...
De koffiebavarois maakte ik naar een recept van Holtkamp en die was verrassend eenvoudig om te maken!


zondag 7 juli 2013

Meringues


Zo zonde om de eiwitten die overblijven na het maken van taart ongebruikt te laten. Vanochtend maakte ik vier soorten meringues. Weet nog niet welke favoriet is; de lavendelmeringues, cointreau-pistache, espresso, of misschien toch de calvados-kaneel...

dinsdag 11 juni 2013

Zomerse salades


Het is prachtig weer en dat betekent dat we buiten leven! De kat chilt in de zon en zodra het eten op de buitentafel komt is ze zo brutaal om nieuwsgierig haar neus naar ons bord te volgen. Gelukkig doet ze dat niet te vaak en waren we op tijd om haar naar haar eigen bakje eten te sturen.


De salade met asperges, gerookte zalm en tuinkers bleef gelukkig voor ons.


Ook een heerlijke salade was deze quinoasalade met avocado en Hollandse garnalen. Een mooie lichte bodem voor een avondje sporten!


Hongerige gasten


Terwijl iedereen aan het zwembad lag en lekker ging barbecueen, stond ik zaterdag de hele dag in de keuken. 's Avonds werd een huwelijksfeest gegeven waar ik de catering voor mocht verzorgen. Zoals altijd deed ik mijn best, maar nu misschien nog wel een beetje extra aandachtig aangezien een aantal leraren van mijn middelbare school ook zouden komen.

Ontvangst begon met etagères met brownies, lemoncakes en aardbeientaartjes.


Daarna konden mensen terecht bij het buffet, waar het eten werkelijk niet aan te slepen was! Ik bleef maar aanvullen, ik geloof dat er niet vaak zoveel gegeten werd. Ontzettend leuk dat het zo in de smaak viel en gelukkig heb ik altijd genoeg voorbereid om alle smaakpapillen te blijven prikkelen gedurende de avond.




dinsdag 4 juni 2013

Lekker tussendoor; granolabars en smoothies


Vandaag een nieuw recept uitgeprobeerd voor granolabars uit de Delicious van afgelopen mei. In plaats van rijstpuffs gebruikte ik gepofte quinoa van NatureCrops. Helemaal niet slecht voor een eerste poging, ben benieuwd of ik de volgende keer nog wat dingen zal aanpassen. In ieder geval best gezond met allerlei noten, zaden en cranberry's!
Voor onze gasten maakte ik op verzoek een smoothie van verse ananas en banaan, gezoet met onze eigen honing en een vruchtenspiesje.


Quinoasalade met zuurdesembrood


Zondag was een prachtige zonnige dag. In de wind nog wat fris, maar er was altijd wel één van onze terrassen te vinden waar het perfect zitten was.
De zomerse dag sloten Christiaan en ik af met een lekkere salade van quinoa, tomaten, komkommer, zuurdesembrood en heel veel verse kruiden. Een geweldig zomers gerecht van Ottolenghi!