zondag 19 augustus 2012

Eten buiten de deur in Tilburg en umstreken


Onze vakantie vierden we niet alleen in het buitenland. Ook in onze eigen omgeving zochten we de horeca op. Bovenstaand soepje aten we bij Kras 2 in de Tilburgse Willem II straat. Al tijden bovenaan ons lijstje van broodjeszaken in de omgeving, en dus ook voor een lekkere soep het juiste adres. Ik ken geen lunchtentje wat kan tippen aan de kwaliteit van de broodjes, de enorme snelheid en niet in de laatste plaats de vriendelijke mensen die er werken. En dan hebben ze ook nog lekkere koffie!


Op een zeer zomerse vrije dag die we doorbrachten op het strand in Zeeland aten we 's avonds in stijl bij Cabana beach, het zomerse terras van de Hilvarenbeekse tapasbar.


En voor ons helemaal nieuw was De Burgerij in Tilburg. Een delicatessenwinkel/broodjeszaak/brasserie/bed&breakfast. Een stukje Frankrijk vlakbij.





zaterdag 18 augustus 2012

Tribute to our moms


Vorige week stond ons avondeten in teken van een eerbetoon aan onze moeders. Mijn schoonvader is zijn huis aan het leegruimen omdat hij het verkocht heeft en Christiaan voelde er wel voor zich over de aardewerk soepkommen te ontfermen die door zijn moeder altijd gebruikt werden voor de gegratineerde uiensoep.

Ikzelf heb al in geen 25 jaar drie-in-de-pan gegeten. Een gerecht dat regelmatig op zaterdag werd gegeten bij ons thuis ter afwisseling van de pannenkoeken en frietjes die bij die dag hoorden. Op een rommelmarkt kwam ik onlangs de poedersuikerstrooier tegen die we vroeger ook hadden. Zo gezellig!


donderdag 16 augustus 2012

Het zondagcafé is weer open!


Afgelopen zondag waren we weer voor het eerst open sinds onze vakantie. In een experimentele bui maakte ik de brownies met stukjes witte chocola dit keer met een extra ingrediënt. Ik voegde kersen toe die op zich lekker smaakten, maar wel de baktijd bleken te beïnvloeden. Jammer, want dat zie je pas wanneer het al te laat is en nu kunnen we dus alleen de randjes serveren.
Gelukkig had ik meer geluk met de bramen-amandeltaart. Door het aankondigingsbord buiten kwamen gasten al bestellend binnen!



Omdat ik niet alle kaas op de kaasplank had gepresenteerd de dag ervoor kon ik deze inzetten om het broodjesassortiment uit te breiden.


Hapjesbuffet


Na het diner sloten nog meer gasten aan voor een uitbundig feest waarvoor ik de hapjes in buffetvorm mocht verzorgen. De Thais gemarineerde kippenvleugels zijn een favoriet van me die ik alweer een tijdje niet had gemaakt.


Verschillende vleeswaren zoals Serranoham, droge worst en Coppa di Parma.

Rolletjes van gegrilde aubergine gevuld met geitenkaas, munt en rode peper.



En een flink kaasplateau.


Diner in de Regiekamer


De vakantie is voorbij en onze eerste werkactiviteit bestond uit een zilveren bruiloft. De gasten begonnen met een diner in de de Regiekamer verzorgd door Ad Rijnen van het Kookhuys.





Nog meer Oostenrijkse culinaire hoogtepunten


Eigenlijk beviel al het eten in Oostenrijk me wel. De Käsespätzle valt de eerste keer wat zwaar, maar na een flinke bergwandeling fietst het er wel in.


Christiaan moest vooral aan het eten van zijn moeder denken bij deze Rostbraten mit zwiebeln die we in het dal aten.


Een runderbouillon met knödel is een goede opkikker.


 Deze extra feestelijke germknödel aten we op de verjaardag van mijn zus die we vierden in de Neue Regensburgerhütte. Slingers, kaarsjes en balonnen namen we zelf mee.


De Schlutzkrapfen kende ik nog niet, maar zijn weer een variant op de ravioli en dumplings die ik al in veel verschillende landen ben tegengekomen en die we elke keer weer verrassen.


En natuurlijk het hoogtepunt van de Oostenrijkse keuken; de Kaiserschmarrn. Een geweldige dikke omeletachtige pannenkoek met poedersuiker. De beste aten we ook in de Neue Regensburgerhütte. De rozijnen waren flink in de drank geweekt en dat gaf wel een 'geweldige' finish touch. 

woensdag 15 augustus 2012

Heerlijk eten in het Stubaital


We zijn alweer even terug, helaas, van een geweldige vakantie in Oostenrijk, het vakantieland van mijn jeugd. Net als 24 jaar geleden maakte ik een tocht door het Stubaital rond Neustift. Christiaan ging voor het eerst mee, mijn zus was er net als de vorige keer wederom bij, dit keer bijgestaan door haar man, een echte Oostenrijkofiel (is dat een woord?).
Iedere dag liepen we met onze rugzak van zo'n 12 kg van de ene naar de andere hut. Daar aangekomen was het elke keer een geweldig onthaal op een zonnig terras met een groot glas bier en iets lekkers uit de keuken.




Eén van mijn favoriete hapjes uit Oostenrijk is Schmalz. Niet bepaald het meest gezonde gerecht, maar na al dat lopen in de gezonde berglucht kan mijn lijf dat vast wel aan.


 In de Nürnbergerhütte aten we deze Brettljause, een plankje met huisgerookte ham en spek, lokale kazen en nog meer heerlijke vleeswaren. Een waar culinair hoogtepunt!


In de Nürnbergerhütte bleef het feest, want de ene na de andere versgebakken taart kwam de keuken uit. We moesten goed ons best te doen om zo veel mogelijk te proeven, want de stukken die afgesneden werden waren niet bepaald klein.


Maar eigenlijk kwamen we om de haverklap heerlijke taart tegen. Deze heerlijke maanzaadtaart aten we in de Karalm onderweg naar het dal.