Voor de gasten maakte ik deze week eens een iets anders dan mijn gangbare quiche. Deze taartjes van bladerdeeg met mozarella en tomaat vielen erg in de smaak bij mijn (vaste) gasten.
donderdag 15 maart 2012
Lente!
Voor de gasten maakte ik deze week eens een iets anders dan mijn gangbare quiche. Deze taartjes van bladerdeeg met mozarella en tomaat vielen erg in de smaak bij mijn (vaste) gasten.
dinsdag 13 maart 2012
Het moest op
Vandaag een pasta in elkaar gedraaid met ingrediënten die in de koelkast lagen en geopend waren en dus op moesten. Het werd een lekker gerecht met gerookte zalm, Hollandse garnalen, rucola, citroen-dille-roomkaassaus en foreleitjes.
maandag 12 maart 2012
Op weg naar Santiago
Vandaag is mijn schoonvader aan zijn tocht begonnen naar Santiago de Compostela. Voor zijn vertrek bij de kapel van de Heilige Eik in Spoordonk verzorgden we een ontbijt voor hem en een aantal vrienden en familie. Een mooie manier om hem een goede reis te wensen en tevens kon ik me weer eens uitleven en wat nieuwe dingen uitproberen.
De tafels zetten we vol met brownies, broodjes gerookte zalm, kersenmuffins met amandel,
kleine taartjes met landcress en geitenkaas, kleine gebakken eitjes,
yoghurt en fruit met zelfgemaakte muesli en vers geperst sinaasappelsap en bramensmoothies.
En nou maar hopen dat het een goede bodem was voor de eerste kilometers richting Spanje.
De tafels zetten we vol met brownies, broodjes gerookte zalm, kersenmuffins met amandel,
kleine taartjes met landcress en geitenkaas, kleine gebakken eitjes,
yoghurt en fruit met zelfgemaakte muesli en vers geperst sinaasappelsap en bramensmoothies.
En nou maar hopen dat het een goede bodem was voor de eerste kilometers richting Spanje.
Vorige week zondag ging ik vrolijk door met taarten bakken en draaide ik productie voor een groep wandelaars die appeltaart kwam eten.
Ondertussen was Frans bezig ons avondeten te maken. Het voorgerech was gerookte paling met aardappel en tomatenchutney.
En het hoofdgerecht pompoen-amarettiravioli met salie beurre noisette, een recept dat ik al heel lang wilde maken en zalig was. Toe was er nog een clafoutis
Ondertussen was Frans bezig ons avondeten te maken. Het voorgerech was gerookte paling met aardappel en tomatenchutney.
En het hoofdgerecht pompoen-amarettiravioli met salie beurre noisette, een recept dat ik al heel lang wilde maken en zalig was. Toe was er nog een clafoutis
vrijdag 9 maart 2012
De laatste patisseriecursus alweer
De dag na mijn verjaardagsfeestje was het alweer de laatste patisseriecursusdag. Met een klein beetje mist nog in het hoofd kon ik gelukkig toch nog redelijk meekomen. Vandaag stonden 3 taarten op het programma. Een kleine fotoreportage van de tarte tatin vind je hier.
Vooral indrukwekkend was het om te zien hoe Robèrt met zijn grote ovenwanten (zulke stoere wil ik ook wel!) al onze bloedhete taarten op een rooster omkeerde.
Een andere taart werd juist van ijskoude ingrediënten gemaakt. Deze geweldige frambozentaart maakten we met diepgevroren frambozen. Die bleven ontzettend mooi, ook toen ze ontdooid waren. De smaak was eigenlijk niet van gewoon vers te onderscheiden.
Deze aardbeientaart zag er prachtig uit (ook een beetje off season), maar was qua smaak niet zo verrukkelijk als de frambozentaart waarin ook amandelspijs verwerkt was.
Mijn familie en ik hopen dat ik snel de vervolgcursus kan gaan doen!
Vooral indrukwekkend was het om te zien hoe Robèrt met zijn grote ovenwanten (zulke stoere wil ik ook wel!) al onze bloedhete taarten op een rooster omkeerde.
Een andere taart werd juist van ijskoude ingrediënten gemaakt. Deze geweldige frambozentaart maakten we met diepgevroren frambozen. Die bleven ontzettend mooi, ook toen ze ontdooid waren. De smaak was eigenlijk niet van gewoon vers te onderscheiden.
Deze aardbeientaart zag er prachtig uit (ook een beetje off season), maar was qua smaak niet zo verrukkelijk als de frambozentaart waarin ook amandelspijs verwerkt was.
Mijn familie en ik hopen dat ik snel de vervolgcursus kan gaan doen!
woensdag 7 maart 2012
Oostenrijks feestje
Bij een glaasje bubbels serveerden we twee amuses die ik uit een kookboek van een Oostenrijks sterrenrestaurant haalde. Het was behoorlijk wat werk geweest om ze te maken, maar ze waren absoluut één van de hoogtepunten van de avond. De eerste was een bietenvenkelsalade met tonijn die ik zelf had gemarineerd in onder andere sinaasappel- en citroensap, gin, korianderzaad en jeneverbessen, afgemaakt met een bloedsinaasappelvinaigrette.
De tweede amuse was een soort spekkoek van hele dunne omeletjes met gerookte zalm en mierikswortel.
Onderstaande tortillahapjes waren natuurlijk absoluut niet Oostenrijks, maar wel lekker en nog over van een dag eerder.
En toen mocht het hoofdgerecht op tafel. Een grote pan zuurkool met witte wijn, room en ganzenvet stond al een aantal uren te pruttelen en serveerde ik met aardappels. 
Daarbij lekkere saucijsjes en casselerib, ook in ganzenvet gebakken.
En ook een grote verrassing waren de knoedels die ik had gemaakt voor bij de zuurkool. Alle vooroordelen werden overboord gegooid, want deze knoedel waren echt heel goed gelukt. Helaas heb ik geen foto van het vegetarische gerecht dat ik heb gemaakt, de paddestoelenstrudel met groene kool. 
En dan kwamen de taarten op tafel. Ik had een citroenmeringuetaart gemaakt.En een appeltaart.
En verder konden de taarten van mijn patisseriecursus uit de diepvries gehaald worden. De chocoladetaart.
Frambozenbombe.
En wittechocolade kegeltjes met frambozen.
zaterdag 3 maart 2012
Nog maar weer eens een keer shakshuka
In afwachting van de foto's van mijn verjaardagsfeestje gisteren, hierbij nog even onze wekelijkse shakshuka gefotografeerd. Deze vegetarische maaltijd blijft de perfecte bodem voor een flinke hardlooptraining.
Abonneren op:
Posts (Atom)