donderdag 11 augustus 2011

Weer eens iemand anders in mijn keuken

 Vorige week hadden we weer eens een cateraar te gast in onze keuken. Het bruidspaar wilde graag zelf iemand meenemen en het was leuk om Zoë Bazuin in de keuken te hebben. Haar stijl deed me wel wat aan die van mijzelf denken. Ze maakte lekker licht eten met veel verse ingrediënten.
 De ham in cola was ook geweldig, en heel snel op. Ik kon nog net een paar kleine stukjes van het bot bietsen.


woensdag 10 augustus 2011

Vakantie in 13 foto's

 Terwijl iedereen klaagt over het slecht weer, konden wij het niet nalaten een paar dagen te gaan kamperen in de Vogezen. Gewapend met truien, dekens, barbecue en nieuw gekochte tarp om altijd droog te kunnen zitten, waren we goed voorbereid op het wisselvallige weer. 's Avonds mocht er zelfs nog een kampvuur gemaakt worden op de camping, dus eigenlijk was er helemaal niks aan de hand en hebben we genoten van deze minivakantie.
 Het lekkere eten hielp daar natuurlijk ook wel bij. Meteen nadat we onze tent hadden opgezet hebben we een terras opgezocht om te lunchen met de lekkerste Flammkuchen die we ooit aten!
Natuurlijk mocht de bosbessentaart ook niet ontbreken bij onze verplichte culinaire bezigheden.
 Christiaan bleef nog een beetje in vorm met een potje campingvoetbal.
 's Ochtends aten we lekkere Franse yoghurt met bosbessen en mijn eigengemaakte muesli. En natuurlijk een croissantje!

 Christiaan moet natuurlijk weer raar doen tijdens onze wandeling in de buurt van de col de la Schlucht en dook als een kabouter overal op.

 En dan is het al weer tijd voor lunch in een hutje met grote pullen bier en lekkere tourte.
 Ook een bezoek aan de markt mocht uiteraard niet ontbreken en grote stukken kaas en droge worst werden ingeslagen voor op de camping.

 Op de camping zelf werd ook een restaurantje geëxploiteerd door de eigenaren waar het ook heel goed eten was in een fijn droog en warm lokaal. We namen een regionaal menu met een salade Vosgienne of quiche Lorraine als voorgerecht.
 En de lokale specialiteit, Tofailles, als hoofdgerecht.
Alsof het nog niet genoeg was kwam er natuurlijk nog Munsterkaas en bosbessentaart!
Aan lekker eten dus geen gebrek in de Vogezen (wisten we al!), ik had nog best iets langer kunnen blijven.

dinsdag 9 augustus 2011

'T een en 't ander

 Even wat fotootjes tussendoor van iets dat we een maand geleden aten. De eerste dag dat de mosselen weer in de winkel lagen konden we ons al niet bedwingen en maakten meteen ons favoriete mosselgerecht, moules marinières. Ook aten we als vegetarische maaltijd eens deze penne met venkel, rucola en citroen. Allebei heel snel klaar en erg lekker.

Voor de laatste zondagkunst van deze zomer maakte ik kleine koekjes met chocola en cranberry's, geen nieuw experimenteel recept, maar wel altijd een favoriet.

O zo veilig

Voor de algehele veiligheid van onszelf en onze gasten verdiepten wij ons weer eens in een cursus BHV (bedrijfshulpverlening). Na een ochtend Christiaan wakker te hebben geschud en in de stabiele zijligging gelegd te hebben en het reanimeren van een pop, mochten we 's middags aan de slag met het brandjes blussen. Christiaan legt nog even vast hoe kundig en koelbloedig ik een vlam in de pan onder controle breng. Dat kon ik natuurlijk al lang door de opzettelijke vlam in de pan van het flamberen. Gelukkig hebben we nog geen akelige dingen meegemaakt zoals brand of ernstig gewonden en gaat het brandalarm bij ons alleen maar omdat een dj zonodig een rookmachine moet gebruiken en zijn het alleen de pleisters die steeds opraken in de BHVkoffer.

maandag 8 augustus 2011

In de krant!



Voor wie het nog niet gezien had, plaats ik hierbij nog maar eens het artikel dat over mij geschreven is in het magazine van het Brabants Dagblad. Een beetje een loop krijg je ervan, want in het artikel wordt juist verwezen naar deze blog!
Eind juni werd dit artikel geplaatst waarvoor het interview al een tijd je eerder afgenomen werd. Een hele eer vond ik het dat er zomaar belangstellend geschreven werd over mijn kookpassie. Leuk ook dat zoveel mensen het artikel hadden gelezen en ook weer op mijn blog uitkwamen. Het was behoorlijk druk met bezoekers in die tijd!

Mirabellenpluk

 Eindelijk weer eens wat bijwerken op deze blog waar ik de afgelopen tijd mee bezig ben geweest. Al verraadde mijn blog er niks van, ik heb niet stilgezeten in de keuken en ben het koken en lekker eten zeker niet uit de weg gegaan (alsof iemand dat zou denken!). Zoals in mijn vorige bericht al even genoemd vonden we een bosje met mirabellenbomen. Met vieren plukten we tassen vol die vervolgens terug in de keuken ontpit moesten worden en tot twee jamvarianten gemaakt werden.
De mirabellenappeljam heb ik al geproefd en is er fris. De mirabellenjam met specerijen heb ik nog niet geopend, maar die bewaar ik vooral voor het najaar wanneer die heel erg lekker moet zijn met huisgebakken honinggebak. Moet ik dus nog even een mooi recept voor vinden!


Intussen wordt het al dringen voor de potten jam op mijn plank in het magazijn om aandacht. Ik heb al veel verschillende soorten gemaakt en ook de rabarbercello (een variant op limoncello, maar dan met rabarber) staat te rijpen op de plank.

woensdag 13 juli 2011

Lunch

Gisteren genoten we van een wandeling met het mooie weer. Onderweg plukten we kilo's mirabellen, kleine pruimpjes, die later op mijn blog zullen verschijnen. Om een mooie wandeling goed af te sluiten dook ik koel- en voorraadkast (die gek genoeg best leeg waren) in om een lunch te maken. Het werd een salade met geitenkaas met honing en notendressing en toe een flensje met mirabellen in wodka en vanilleijs.