vrijdag 20 mei 2011

Zondagkunst


 Het was weer zondagkunst en ik maakte bij de koffie deze blokjes rabarbercake. Altijd spannend om iets voor het eerst te maken, en zeker als je 1 ei mist, maar het resultaat was weer heerlijk en voor herhaling vatbaar!
Ook de worteltaart was een succes.

Eindelijk barbecue!

 Onze eerste barbecue thuis. Eindelijk was het zover! We aten een heerlijke entrecote met ansjovispeterselieboter en een salade van gegrilde asperges met landcress en sinaasappeldressing.

woensdag 18 mei 2011

Ontbijt buiten de deur

 Wat is er lekkerder op een vrije ochtend om uit ontbijten te gaan? Lekker relaxed genieten van een cappuccino, wat fruit met yoghurt en scones terwijl je een krantje op tijdschrift leest en verder nergens voor hoeft te zorgen. Na de uitvaart hadden we dat wel verdiend en gingen naar Sissy Boy in Tilburg waar weer goed voor ons ontbijt gezorgd werd.


Overigens hebben ze hier ook geweldige taart. De worteltaart vind ik misschien wel net zo lekker als mijn eigengebakken versie. En goede koffie!

dinsdag 17 mei 2011

Koffietafel

 Vorige week hadden wij weer een uitvaart met koffietafel te verzorgen. Dat is altijd even schrikken als je net terug bent van vakantie en denkt nog een rustige week te hebben, en opeens een koffietafel voor 240 mensen mag voorbereiden. Het was hard werken om alle cake, sandwiches en broodjes voor al die mensen in mijn eentje (!) te bereiden. In mijn haast sneed ik verschillende keren in mijn vingers met de die ochtend geslepen messen, wat ook niet zo handig was. Nietemin verliep alles vlekkeloos. Al het eten was op tijd klaar, het personeel van het uitzendbureau voorzag iedereen van een kopje koffie en zelfs het zonnetje kwam 's middags nog even schijnen.



Dagje op safari

 Anderhalve week geleden sprak ik af met een vriendin uit mijn studententijd. Met baby kwam ze over uit Duivendrecht om samen naar de Beekse Bergen te gaan. Voor mij letterlijk naast de deur en het leek me een prima bestemming voor een mooie zomerse dag om een beetje buiten te zijn. Nou ben ik alleen niet zo'n fan van het aanbod aan eten in dit soort parken, dus draaide ik 's ochtends, niet eens tot verrassing van mijn vriendin (wat kennen mensen mij toch goed!), een picknick in elkaar.
 In de voedseldrager nam ik couscoussalade met druiven, abrikozen,kruiden en noten mee, en verder brownies met witte chocola en ananas met dragon. Verder nog een ciabatta met roomkaas, gorgonzola en tapenade van gegrilde paprika. Wat ik allemaal toch wel niet kan vinden in mijn koel- en voorraadkasten! Ik stond er zelf versteld van.
 Het zoontje van mijn vriendin was nog iets te klein voor al het lekkers, maar genoot met volle teugen van een boterham en zijn flesje. Het zal een veelbelovende genieter worden, heb ik al gezien!

zaterdag 7 mei 2011

Fontainebleau

We zijn een paar daagjes weggeweest. In een bos net onder Parijs bij Fontainebleau liggen grote keien waar uit de hele wereld net zulke rare mensen als Christiaan naar toe komen om er als een stel kinderen op te klauteren. Boulderen heet het dan, wanneer volwassenen het doen. Niet zo eenvoudig als het klinkt, trouwens. Het vergt toch een behoorlijke inspanning en spierkracht om met handen en voeten een bijna glad en recht rotsblok te bedwingen.
Voor de heenweg had ik een lunch meegenomen van gemberlimonade, rabarberlimonade en pastasalade met dragonpesto en gerookte kip om in ieder geval de koolhydraten na onze hardloopwedstrijd 's ochtends aan te vullen.
Op één van de dagen zorgde ik voor een eiwitrijke maaltijd om de spieren weer optimaal te laten presteren met een barbecue. Deze salade van kikkererwten met feta, paprika en munt was vegetarisch, maar ook boordevol eiwitten.
Een paar lekkere rolletjes van gegrilde courgette gevuld met geitenkaas.

En Christiaan was uiteraard weer de grillmaster.
Alleen wel jammer dat één van onze vakantiemetgezellen tijdens het houtsprokkelen voor het kampvuur wilde munt vond, die ik net daarvoor in de winkel had gekocht. Nou ja, wel lekker voor een heleboel muntthee!

donderdag 5 mei 2011

Wij bereidden ons voor

 Wij zijn lekker een paar daagjes weggeweest, dus dit is allemaal alweer oud nieuws. Maar goed, oud kan ook lekker zijn, dus toch nog maar wat foto's van wat we vorige week aten. Een lekkere pasta met groene asperges, gerookte zalm en een citroensaus met dille.
 Vrijdag, de dag voor vertrek en de dag voor een 10kmwedstrijd in de ochtend aten we deze geweldige Marokkaanse salade van gegrilde paprika, feta, kappertjes en ingelegde citroen.
 En om te voorzien in onze koolhydratenbehoefte een zelfgemaakte lasagne.
Helaas waren de door mij getroffen voorbereidingen voor de wedstrijd (trainen en de verzorging van het eten de dag ervoor) vooral in het voordeel van Christiaan. Hij liep wederom ongetraind een hele goede wedstrijd, maar net iets boven mijn pr. Helaas blies ik me volledig op in de eerste kilometers en ben ik met veel moeite veel te laat over de finish gekomen. Misschien kan ik ook maar beter ophouden met die 3 à 4 trainingen in de week...