zondag 12 december 2010

Mehr Fleisch bitte!

 En op onze tweede dag in Saarbrücken was het wederom tijd voor worst. Dit keer begonnen we er zelfs onze dag mee. Voor mij trouwens geen worst hoor, ik nam een broodje fleischkäse.

 Voor de lunch een bord erwtensoep, met worst, na een wandeling door het besneeuwde bos.
 En 's avonds werd het vleesfestijn compleet gemaakt door Anke en Frans die Elzasser zuurkool voor ons maakten.
Ik kan geen vlees meer zien, als ik eerlijk ben, maar het was wel heerlijk, vooral gemaakt door Anke en Frans!

Quack

 Als contrast met de Duitse worst op de kerstmarkt gingen we 's avonds met z'n vieren uit eten in echt Duits restaurant dat bib gourmand heeft. Bij restaurant Quack aten we een driegangenmenu bestaande uit een salade van veldsla met eendenlever en appel, Sauerbraten met Hoorische, een aardappelgerecht, en rode kool.
 En toe huisgemaakte appeltaart

Kerstmarkt in Saarbrücken

 Vorige week hadden we na een periode erg hard werken eindelijk een paar dagen vrij. Een mooi moment om op bezoek te gaan bij de nieuwe stek van Anke en Frans in Saarbrücken.
Wat een tochtje van ongeveer 4 uur had moeten zijn, was een barre tocht van 7 uur geworden door sneeuw, zout en een bevroren ruitenvloeistof. Eindelijk aangekomen waren we dan ook blij dat Frans ons meenam naar de plaatselijke kerstmarkt voor de broodnodige worst en andere zaken.


 Ook deze reibekuchen, gefrituurde aardappelkoekjes, vielen in de smaak.
 Natuurlijk de vereiste beker glühwein!
 En Duitsland zonder bier, is ook absoluut onmogelijk! Het was de tocht nu al meer dan waard!

Winters diner

 Dinsdag een vergadering met diner gehad. Bij de lunch al een paddestoelenbouillon en ook 's avonds bleven we in de herfst/wintersfeer met salade met roggepatéballetjes met cranberrycompote,

 Huisgerookte zalm met romige zuurkool,

 En grapefruitmeringuetaart.

Zondagkunst, nog een uitvaart, relatiegeschenken, koekjes en knödel

Even een aantal fotootjes bij elkaar. Hierboven het zondagkunsthapje van november: Koekjes gevuld met dadels en walnoten.
 Vorige week wederom een uitvaart met nu geen soep, maar broodjes, sandwiches en natuurlijk, cake!
 Hierboven een foto van de relatiegeschenken die ik maakte voor een organisatie die bij ons boekte. In het mandje zaten een Bikse tripel, Bierkaas, Hilvaria honing en perenvijgenjam met port.
 Een ongepland koekfestijn op zondag. Ik kreeg de geest om iets te gaan doen en maakte rozijnenkoekjes en hazelnoot-anijskoekjes.
 En tenslotte één van de vele keren zuurkool in de afgelopen periode met knödel!

Lunch

 Niks zo leuk om af en toe een speciaal verzoek te krijgen tussen alle normale vergaderingen door. Onlangs kreeg ik het verzoek voor de lunch een wat uitgebreidere invulling te verzorgen, maar het was ook weer niet de bedoeling om echt uitgebreid te gaan tafelen. Na even overleg met de opdrachtgever kwam ik tot een buffet waarbij iedereen zichzelf kon bedienen van allerlei lekkers. Na rond te zijn gegaan met een kop pompoensoep met gerookte eendenborst, konden mensen aanvallen op een pastei met appel, Flamiche (Belgische preitaart),
Lokaal kaasplateau,
 Walnotentaart met chocoladesaus,
 en salade met roggepatéballetjes en cranberrydressing.

Uitvaart

 Het is alweer een paar weken geleden inmiddels dat wij een grote uitvaart hadden. Altijd spannend als je in een week een bijeenkomst voor 375 personen op de rit moet zetten.
De parkeerplaatsen en wei van de buren stonden helemaal vol en een hele batterij uitzendkrachten stapelde ingehuurd servies om iedereen te kunnen bedienen.

 En dan mocht ik zorgen voor een paar vierkante meter cake en zo'n 100 liter soep. De pan was zo groot dat ik op een krukje moest staan om er in te roeren.