zondag 17 oktober 2010

Het diner van deze week


 Voor een werkdineetje deze week maakte ik als voorgerecht een salade met gebakken pompoen en geitenkaas. Een echt herfstgerecht.
Als hoofdgerecht had ik biefstuk met bearnaisesaus gemaakt en voor de vegetariërs courgetterolletjes.
 Ook een typisch herfstnagerecht: gepocheerde kweeperen met hangop, cantuccinikruim en rodewijnsiroop.

Meatless ?day

Ik weet niet meer welke dag we deze week vleesloos aten, wellicht was het maandag, maar zeker weten doe ik het even niet meer. Maar in ieder geval hebben we er weer een snel vegetarisch gerecht bij. Uit de krant gehaald dit keer, deze spaghetti met rucola, geitenkaas en artisjok.

woensdag 13 oktober 2010

Kweeperen, turkse saucijzenbroodjes, een kapotte oven en heel veel sinaasappels

 De hele keuken geurt naar kweeperen. Mijn schoonouders kwamen aanzetten met hun oogst en ik maakte direct deze taartjes met in rode wijn gepocheerde kweeperen, hazelnoten en room.

Onderstaande saucijzenbroodjes maakte ik met een Turkse gehaktvulling met onder andere Pul biber, en rozijnen.

 Zondag liep het hier even helemaal in het honderd. Een hardloopwedstrijd in Bergen op Zoom waarvoor ik me had opgegeven moest ik al laten schieten omdat ik de hele dag nodig zou hebben voor de voorbereiding voor maandag. Een groep van 150 gasten zou ons gebouw gaan bevolken en moest voorzien worden van iets lekkers bij de koffie, broodjes, een soepje en ook nog hapjes bij de borrel.
Het begon zondagochtend allemaal goed. Ik had net mijn appeltaarten voor het zondagcafé uit de oven gehaald en wilde beginnen aan de citroencake voor maandag toen plotseling de oven begon te vonken en toen helemaal uitviel! Lichte paniek uiteraard, want die oven had ik nu wel echt nodig, en dan was het ook nog zondag! Een vreugdedansje was dan ook wel op z'n plaats toen de monteur van horecaservice De Leeuw binnen een uur al op de stoep stond en de oven weer aan de praat kreeg. Wat een service! Ik kon weer aan de gang en had vooral op maandag nog goed mijn handen vol aan het voeden van al die monden. Christiaan had zich ook heel wat op de hals gehaald, trouwens, die moest 30 liter jus d'orange persen.

Winters buffet

 De herfst is begonnen en het eten mag weer wat steviger en hartiger worden. Ik maakte laatst een buffet  waarbij ik begon met een aardappelsoep met spekjes en Bikse Tripel. Daarna konden de gasten zichzelf bedienen met lekkere kazen, voornamelijk van de Leyedaeler, met perenvijgenjam,
 Een salade,
 heerlijke pastei met vlees en appel,
en een wintertabouleh van bulgur met granaatappelpitjes en walnoten.

Picknick

 Af en toe krijg ik een bijzonder verzoek. Zo ook vorige week toen ik de vraag kreeg voor 85 personen een picknick te maken. Niet om mee te nemen op een wandeling door het bos, maar gewoon om te lunchen in het gebouw. Ik hou wel van een uitdaging en ook al snap ik misschien niet helemaal de achterliggende gedachte, ik denk toch graag mee hoe ik dit op een leuke en vooral ook lekkere manier kan verzorgen.

Mijn ochtend begon met het smeren van broodjes met Serranoham met gegrilde asperges en boerenkaas met greenpeez en radijs.

 De avond tevoren zette ik al de dozen in elkaar.
 In mooie kartonnen doosjes kwam pastasalade met dragonpesto en gerookte kip.

 Verder kwamen er nog brownies, fruit, flesjes jus d'orange en natuurlijk een picknickkleed in het picknickpakket.
 Het was nog een heel werk hoor, al die labeltjes maken, alles inpakken. Maar wel leuk!

Wat wij aten

 Het zomerweer is voorbij en het begint steeds kouder te worden. Alhoewel het een beetje een schok voor me is, heeft het ook wel voordelen. Het is weer tijd voor zuurkool! Lekker lang gestoofd met witte wijn, tijm en rozemarijn en geserveerd met casselerib en een lekkere Riesling!
 Verder deed ik me de afgelopen weken te goed aan verse vijgen. Meestal at ik ze gewoon zo, maar natuurlijk ook erg lekker is het om ze met wat honing, rozemarijn en boter in de oven te zetten.
 Om toch nog een beetje zomers en licht te eten, aten we ook weer eens een keer deze makkelijke salade met rivierkreeftjes, avocado en limoenyoghurtdressing.
En op meatless monday aten we bloemkoolcurry.

De Brouwmarkt

Een paar weken geleden reisden wij af naar het altijd mooie Almere. Waarom? Ja, dat vraag je je wel eens af, maar we hadden een goede reden. Hier bevindt zich namelijk de Brouwmarkt.  In deze groothandel is alles te krijgen voor het maken van bier, wijn, maar ook jam en ingemaakte groenten. Omdat mijn winkeltje al behoorlijk loopt en ik een chronisch gebrek aan potjes begon te krijgen, besloten we eens groot in te gaan kopen. Dat kan ook online, maar ik ben zo ouderwets dat ik iets eerst in mijn handen wil hebben, voordat ik ik het koop. Gemakkelijk is wel dat ik vanaf nu weet wat er te krijgen is en wat ik wil hebben en de volgende keer dus gewoon kan bestellen en niet weer het halve land door hoef te rijden. 
Met de winkel gaat het dus goed! We hebben intussen al 2 soorten honing in de verkoop: de voorjaarshoning van toen de bijtjes hier op de Goirlesedijk zich te goed deden aan paardenbloemen en al het andere wat hier in bloei stond, en de honing die werd verzameld in de Biesbosch waar vooral gevlogen werd op de springbalsemien. Bijzonder om te zien en proeven hoe verschillend de honing is. De voorjaarshoning is een stuk donkerder, dus dat is wel heel handig als ik even niet zit op te letten en me dreig te vergissen met het labelen.
Verder is de hele voorraad aardbeienjam met basilicum van dit jaar op, en ook de kruisbessenjam is hard gegaan. De bedoeling is dat ik op korte termijn perenvijgenjam met port ga maken, maar ik zit nog wat krap in mijn tijd, dus nog even geduld.