zondag 13 juni 2010

Hilvaria shop

Eindelijk is het zover. Na al zo vaak gezegd te hebben dat ik op zondag ook best wat uit eigen keuken voor thuis zou kunnen verkopen, heb ik vandaag eindelijk werk gemaakt van de plannen. Althans, het begin is er. Vanaf vandaag zijn de honing van Christiaan en mijn geroosterde muesli van biologische granen te koop. De muesli zal ik voorlopig nog in beperkte voorraad houden, omdat bij het ontbreken van conserveringsmiddelen de houdbaarheid niet onbeperkt is. Maar aangezien we zelf ook iedere dag beginnen met een bakje yoghurt, fruit en muesli, zal ik waarschijnlijk wel altijd wat op voorraad houden.
Maar wil je verzekerd zijn van de aanwezigheid, dan kun je natuurlijk ook altijd even reserveren, dan zorgen we ervoor. Ook voor bijzondere wensen of verpakkingen kun je altijd bij me terecht!

Binnenkort hoop ik de winkel uit te breiden met vlierbloesemsiroop (maar die is nog niet klaar), aardbeienjam met basilicum (met aardbeien van de buren) en de altijd populaire peren-vijgenjam (die zó lekker is met een stukje belegen boerenkaas).

Bloemenpracht

Even geen foto's van eten, maar van de bloemen die vandaag weer de Hilvaria Studio's opfleuren. Al vanaf het begin verzorgt Maddy de meest prachtige boeketten in ons gebouw, waar we elke keer weer leuke reacties op krijgen. Een goede reden om ze vandaag ook eens op mijn blog te zetten.


10.000 witte rozen

In het Ei, de voormalige fotostudio in ons gebouw zonder hoeken, is sinds kort een nieuwe tentoonstelling ingericht. Marita Kratz stelt haar 10.000 gehaakte rozen tentoon in een spiraal op de grond en muur. Een heel bijzonder en indrukwekkend gezicht.
Voor de zondagkunst vorige week waarbij de tentoonstelling geopend werd kon ik mijn opgedane inspiratie naar aanleiding van het kunstwerk goed kwijt. Ik maakte meringue'roosjes'.









Hulde

Gisteren werd iemand onder valse voorwendselen naar onze locatie gelokt om verrast en gehuldigd te worden met een koninklijke onderscheiding. Tussen alle felicitaties door liepen wij met onze drankjes en natuurlijk hapjes. Hierboven crostini met Serranoham en auberginepuree en crostini met gegrilde paprika met basilicum en parmezaan, hieronder gefrituurde garnalen met zoetzure peperdip.


dinsdag 8 juni 2010

Ontbijt en dim sum

Vandaag begonnen we vroeg voor het bereiden van een ontbijt. Sinaasappels werden geperst, muffins gebakken, glaasjes gevuld met hangop, muesli en vruchtenspiesjes en broodjes werden belegd met roomkaas, bieslook en zalm. De bakker leverde perfect op tijd zijn verse croissantjes die ook op tafel belande samen met boerenboter en mijn eigengemaakte aardbeienjam met basilicum.


's Avonds maakte ik nog wat dim sum.
Shanghaidumplings met gehakt en paksoi. Een bijzondere bereiding, want eerst bak je ze en dan gooi je er water bij, waardoor het enorm gaat spetteren en kook je ze nog even.


De al vaker gemaakte spinaziedumplings met gember en knoflook.





En kleine loempia's.

Voorjaarswerkzaamheden

Vorige week donderdag, op een stralende dag, maakte ik een eenvoudig diner. Beginnend met hummus met brood, radijsjes en bleekselderij, geroosterde aubergine met feta, munt en peper en, (niet op de foto) gegrilde kipspiesjes met knoflook en munt.
Als hoofdgerecht busstation kefta.

De volgende dag hielp ik Christiaan met het schoonmaken van zijn ramen. Het honingseizoen is alweer in volle gang en de ramen van vorig jaar moeten opnieuw van raten voorzien worden zodat de bijen ze weer loodzwaar van de honing aan ons kunnen afdragen.
Je zou denken dat de bijen blij zouden zijn met die mooie nieuwe ramen, maar dat bleek toch niet zo te zijn. Al snel zag ik Christiaan als een stripfiguurimitator voorbijrennen met de wolk bijen achter zich aan. Zo'n 30 steken en met bijen tot in z'n sokken rijker kwam hij weer bij me terug.
Leuke hobby...
Denk daar maar eens aan als je eens van zijn honing eet!



woensdag 2 juni 2010

Jasmine

We verwenden onszelf gisteren met een bezoek aan de Thai. Ik had een lamlendige dag en Christiaan had net 8,5 km hardgelopen, dus het leek een goed moment om het koken aan iemand anders over te laten. Jasmine in Tilburg is een prima Thai en we kiezen meestal een paar gerechten van de kaart die we samen eten. Een vast onderdeel is deze Som Tam, pikante papayasalade.
In plaats van de Nua Nam Tok (biefstuksalade met peper en lokale Thaise kruiden) namen we vandaag een de Lap Nua, de fijngehakte pikante rundvleessalade die er wel wat op leek, geloof ik, en die in ieder geval erg lekker was.

De Keng Kiou Waan Kai, kipfilet in groene currysaus, was ook prima.


Omdat ik zelf nog steeds eens een goede vegetarische pad thai moet maken, die Christiaan ook lust, bestelden we deze met tofu. Het was het enige niet pittige gerecht en stak daarom een beetje flets af tegen de rest.