maandag 11 januari 2010

Meatless monday; Sauerkrauttirteln

Vandaag een experiment uit de Oostenrijkse keuken; echte Sauerkrauttirteln . Deze gefrituurde deegpakketjes zijn gevuld met zuurkool. Wel aardig, maar nog geen geweldig resultaat. Iets teveel brood, misschien de volgende keer nog wat beter uitrollen, maar ach, we hebben weer redelijk gegeten en zonder vlees!

zondag 10 januari 2010

Winters feest

Christiaan vierde gisteren zijn verjaardag en uiteraard maakten wij weer (veel te veel) eten voor onze gasten. Heerlijke gerstensuppe, lekkere vleeswaren van le Jeune met roggebrood, kazen met kletzenbrood.
Quiches met aardappel en spek en Flamiche, een Belgische taart met prei.



En voor de vitamientjes een Zwitserse gemengde wintersalade.

Nieuwe oven

Ik heb een nieuwe oven! Na 6 jaar behelpen met een waardeloze convectieoven, heb ik nu een spiksplinternieuwe combi-steamer waarin straks alles kan. Ik ben nu vooral bezig met me verheugen in de hetenluchtfunctie en het toevoegen van een beetje stoom bij het maken van quiches en taarten, maar straks kan ik er ook mee koken en weet ik veel wat niet meer.

Maar zoals gezegd, ik ben nu nog erg gefascineerd door de mogelijkheid van meerdere taarten tegelijk bakken en het toeschouwen tijdens de vorderingen. Dit weekend maakte ik er meteen goed gebruik van door een hoop appeltaarten te bakken voor de verjaardag van Christiaan.

woensdag 6 januari 2010

Huitspot!

Wij kunnen niet achterblijven bij al het stamppotgeweld dat ons uit China tegemoet komt van zus en zwager, en maakten vandaag, voor de verjaardag van Christiaan, ook hutspot (of huitspot zoals sommigen die de Nederlandse taal niet machtig zijn zeggen). Zonder boter bij ons, wel met bouillon en natuurlijk verschillende soorten vlees, zoals ons opgedragen was. Verse worst, speklapje en casselerib sierden onze dis (bovenstaande foto was trouwens voor 2 personen, dus geen absurde hoeveelheid vlees en met een pond aardappels en wortel vonden wij het wel voldoende).

dinsdag 5 januari 2010

Knödel mit Sauerkraut

Wat zullen er een paar jaloerse blikken aan de andere kant van de wereld zijn... Wij bereiden ons voor op de komst van Anke en Frans en daarom verdiep ik mij in de Duitstalige keuken (oftewel alles uit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Noord-Italië, grofweg de Alpen, o ja, de Elzas trouwens ook). Behalve dat het altijd zo nostalgisch klinkt en herinneringen aan bergtochten en wintersportvakanties brengt, is het eigenlijk ook nog eens een heel lekkere keuken. Zelfs als je gewoon thuis bent (Frans wist dit natuurlijk al lang). In de Wining & Dining van december stond het recept voor deze Knödel mit sauerkraut. Nou ja, volgens hun was het Canederli alla Tirolese, maar ik hou het dan toch liever op z'n Duits, want dat klinkt veel gezelliger.
Ik vond het best spannend om te maken, want eigenlijk ben ik helemaal niet zo bekend met knödels. Mijn ouders maakten ons vroeger wijs dat 'die deegballen' niet lekker waren, en ons werd verboden ze te bestellen. Wisten zij veel! Dit was namelijk hartstikke lekker! Makkelijk en goedkoop, zo'n bal van oud brood, ei, bloem, ui en spek in bouillon gekookt. En dan natuurlijk die zuurkool! Een goed uur gesudderd in witte wijn en afgemaakt met wat room...
Binnenkort meer uit de Oostenrijkse keuken, in de bieb heb ik een heel boek gevonden met recepten.

maandag 4 januari 2010

Meatless monday: rijst met groenten

Een eenvoudige maaltijd na al het culinaire geweld van de feestdagen. Wat rijst, groenten en tofu. Wat gember, knoflook en peper... tja dat was het eigenlijk wel voor vandaag.

zaterdag 2 januari 2010

Kant-en-klare nasimix

Vandaag was het weer tijd voor nasi met makreel. De makreel kwam weer vers van de markt en de nasipasta kwam uit mijn voorraad uit de diepvries. Als ik eerder had geweten hoe handig en makkelijk het is om één keer de moeite te nemen om aan de gang te gaan met kruiden, specerijen en trassi om vervolgens heel lang plezier te hebben van ingevroren porties, dan deed ik dit al veel eerder. Iedereen, gaat pasta's maken voor in je diepvries en doe de kant-en-klare zakjes in de ban!
O ja, door al dat gemak werd ik een beetje slordig en vergat ik de laatste lente-ui eroverheen te strooien ter garnering. Graag even wat doe-het-zelf-photoshopvermogen van jullie om deze over de nasi te zien.