zaterdag 14 november 2009

Streekproducten

Woensdag werd een congres georganiseerd om verschillende gemeenten uit de regio meer samen te laten werken. Om dit te benadrukken werd ons gevraagd om streekproducten uit de verschillende gemeenten te verwerken. Mijn verantwoordelijkheid was de lunch en het resultaat was een gegratineerde uiensoep met bier van brouwerij de Roos uit Hilvarenbeek, mooie grote broden gemaakt van Hilverspelt met onder andere boerenkaas van de Leyedaeler.






Een salade en kleine hartige taartjes met paddestoelen (niet op de foto) maakten het buffet compleet om vervolgens nog net genoeg plaats te laten voor een nagerechtje van herfstfruit met room met een vleugje schrobbelèr.

meatless monday

Een nieuw voornemen; meatless monday maakt zijn entree bij ons. Het streven was altijd al om tenminste 1 keer per week geen vlees/vis te eten, en laten we dan nu maar, zonder iets over onze politieke voorkeuren te willen uiten, de maandag hiervoor kiezen. Afgelopen maandag dus braaf zilvervliesrijst gekookt en gegeten met gewokte groenten, tofu en cashewnoten voordat we allebei ons in het sporten stortten.

zondag 8 november 2009

Genieten bij de openhaard

Het is een prachtige zondag met zonnig herfstweer. Verschillende wandelaars zijn al langs geweest, en ook wij zelf genieten bij de openhaard van een lekker biertje. Onze nieuwste aanwinst is het heerlijke pils van de Duvelbrouwerij.





Gisteren verzorgde ik een klein feestje. 's Middags ontvingen we de gasten bij de warmte van de openhaard met verschillende soorten taart; appeltaart, chocoladenotentaart, pruimenamandeltaart en cheesecake.
Na de koffie maakte het taartbuffet plaats voor een kaasplank en kwamen bordjes met brood, tapenade, olijven en nootjes op tafel.

Ik had goed mijn best gedaan en kon dan ook verschillende hapjes rond laten gaan, zoals roggebrood met zalmrolletjes en empanadilla's gevuld met spinazie.



tapas

Het tapasbuffet weet maar niet van de kaart te verdwijnen. Van noviteit in de jaren negentig is het van hype tot een standaard onderdeel geworden in het rijtje van Brabantse koffietafel en koude-schotel-buffet. Het moest er dus wel een keer van komen dat ik de vraag zou krijgen om zo'n Spaans buffet (dat tegenwoordig weinig Spaans meer is, trouwens) te verzorgen. Na een congres stonden de verschillende gerechtjes klaar, zoals kippenvleugeltjes, gehaktballetjes in tomatensaus, aardappelsalade met dille en kappertjes, tortilla, kikkererwtensoep met chorizo en koriander, tomatensalade met rode ui en basilicum, Serranoham, manchego en tapenade. Ook niet allemaal even Spaans dus, maar als niemand dat meer erg vindt, doe ik dat ook niet natuurlijk.














zondag 1 november 2009

Voyeuristisch

Terwijl ik de hele dag in de keuken stond, werd er in het gebouw een Marokkaanse bruiloft gevierd. Mannen en vrouwen werden weer gescheiden, en zo'n heel feest blijft me fascineren. Zoals je ziet word ik door mijn fascinatie tot voyeurisme gedreven.
Zeker wanneer ik gezang hoor omdat het bruidspaar binnenkomt.


Hazenpeper en creme caramel

Herfst dus. Christiaan heeft een fulltimebaan aan het bladblazen momenteel. Ik heb me gisteren opgesloten in de keuken om een herfstmaaltijd te maken. En daar was ik best even mee bezig. Voor de hazenpeper die ik maakte moest ik eerst de bouten ontbenen om een bouillon te maken van de botten. De zilveruitjes pelde ik zelf en dan moest ik ook nog alle bijgerechten in de vorm van spruitjes, aardappelpuree en stoofpeertjes maken. Alles werd heerlijk en spoelden we weg met een lekkere Gigondas die ik voor mijn verjaardag heb gekregen (bedankt Sjors!).


Als nagerecht wilde ik een klassieker maken, creme caramel. Eén van de paradepaardjes van mijn vader. Het recept maakt, heel modern destijds, gebruik van de magnetron, in plaats van de ouderwetse bainmariemethode. Het probleem waar ik echter tegenaan liep, en ik eigenlijk al een beetje had voorzien, is dat de magnetrons sinds de jaren negentig behoorlijk meer vermogen hebben gekregen en het recept dus niet helemaal meer klopte. Het resultaat was dan ook een veel te stevige creme. Jammer, de volgende keer wat meer gezond verstand gebruiken, en dan ga ik het nog wel eens proberen. Wordt vervolgd...