maandag 17 augustus 2009

Taart!

Er werd dus veel taart gegeten in onze vakantie. Bovenstaand juweeltje kochten we in de tweede week van onze vakantie ter gelegenheid van de verjaardag van Sander.
In deze week kwamen we ook wat vaker terecht bij een berghut waar we konden aansterken met taart.
Deze frambozentaart en bosbessentaart deelde ik met Christiaan, kiezen was absoluut niet mogelijk (en ook helemaal niet nodig).


Het lijkt misschien alsof ik voldoende taart heb gegeten en niet meer wil, maar ik hou gewoon niet zo van slagroom, zeker niet wanneer die in mijn neus geduwd wordt.


Franse lekkernijen

Alhoewel we voornamelijk zelf gekookt hebben, hebben we ook genoten van wat de Fransen ons voorschotelden. Op de enige verregende dag zag ik het niet zitten om op een natte camping te gaan koken en vluchtten we het dorp in waar alles dicht was (toerisme zal wel niet zo belangrijk zijn in dit gebied) behalve éen terras waar we gelukkig wel heerlijk konden eten. Uiteraard kon ik het niet nalaten een kaasplateau te bestellen. Ik heb maar niet naar Nederlands gebruik de hele plank leeggegeten.
Het dorp (Pont de Beauvoisin) telde naast veel gesloten restaurants wel heel veel geopende boulangers en pattisiers. Voor onze Franse eetbingo at Christiaan voor een oorlogsmonument één van de beste eclairs ooit geproefd.
Tijdens onze wandelingen in de Chartreuse kwamen we nooit hutten tegen, we waren dus aangewezen op ons proviand. Eén dag was er echter wel een gite met bar aan het einde van onze wandeling. Een getapte pilsje hadden ze niet, maar wel heerlijk ambachtelijk bier van de streek.

En dan was er natuurlijk taart! Een stuk bosbessentaart (tarte aux myrtilles) zullen we niet snel laten staan. Het toeval wilde dat we in 2 weken wel heel erg vaak geconfronteerd werden hiermee. Maar goed dat we iedere dag veel wandelden om de ingenomen calorieën ook weer te verbranden.



Wat verder ter tafel komt

Maar er werd nog veel meer gekookt op de camping; Christiaan geniet van zijn pannenkoek met banaan,

Door de salade gingen coeur du boeuftomaten, een soort die je in Nederland niet zoveel tegenkomt,

en een keer wat pasta met ragu en aubergine ging er ook prima in.





zondag 16 augustus 2009

Niet slecht, zo'n faux filet

En dit is dan het resultaat: een geweldig stuk vlees met een mooi gegrild ruitpatroontje.
Ondertussen had ik de tafel gedekt.




Burn baby, burn!

De barbecue mocht niet ontbreken op vakantie. Hoewel heel wat campings de barbecue verbieden, mochten wij gewoon lekker de camping in de rook zetten, wat wij dan ook veelvuldig deden. Terwijl ik zorgde voor groenten en de tafel en dergelijken, zorgde Christaan voor de barbecue. Niet altijd een even zware taak te zien aan zijn relaxte houding (maar hé, het is vakantie hoor!), maar je moet er toch bijblijven hè...

Niet alleen het vlees werd gegrild, maar ook paprika's, courgettes en aubergines werden van een mooi grilsstreepje voorzien.

Maar het vlees maakt het uiteraard tot een echte geslaagde barbecue. Een lekker stukje vlees of een door de slager samengesteld spiesje van verschillende worstsoorten valt altijd bij ons in de smaak. Sterker nog, ik had al vele dagdromen over de geweldige Franse barbecueworstjes en chipolata's.


Het hoogtepunt was echter wel de Faux filet die we kochten en die Christiaan perfect grilde op onze laatste kampeerdag. Voor het resultaat moet je even naar bovenstaand bericht kijken!

Onze eerste campingmaaltijd

Nadat we 's ochtends om kwart over vijf al waren vertrokken, kwamen we rond een uur of 4 al in de buurt van onze bestemming, het Chartreusegebergte in de Franse Vooralpen. Tijd genoeg dus om onderweg al een supermarkt aan te doen voor het inslaan van de ingrediënten van onze eerste campingmaaltijd. De ham die ik ook al op een broodje had gedaan was ook nog voldoende om in een pastagerecht te verwerken met één of andere lokale kaas en room.
Christiaan maakt zich nuttig met het centrifugeren van de sla,

en ik kook de pasta op ons gasstelletje.

Ik ga op vakantie en neem mee...

Twee weken geleden maakte ik me nog klaar om op vakantie te gaan. Terwijl Christiaan de laatste zaken aan het regelen was zorgde ik voor belangrijke dingen als proviand voor onderweg naar ons vakantieadres en een laatste maaltijd thuis. Deze o-zo-makkelijke stapelbare bakjes vragen erom gevuld te worden met allerlei lekkers. Van allerlei restjes en nieuwe ingrediënten maakte ik een tabouleh, fruitsalade met basilicum en ik had nog bananenbrood in de diepvries liggen. Niet op de foto, maar ook aanwezig tijdens onze lunchpauze, waren broodjes met de ham die ik had bewaard van het caterfeestje laatst met lekker veel mosterd en sla.


Thuis aten we nog deze salade met verse zalm, cocktaildressing en tuinkers.