maandag 8 juni 2009

Conserven

Dit weekend stond in het teken van conserveren. Na jaren voornemens gemaakt te hebben om iets met de vlierbloesem te doen die bij ons groeit, heb ik dit jaar eindelijk de handen uit de mouwen gestoken en staand op een krukje de bloesem geknipt. Hierboven zie je me voorzichtig plakjes citroen uitknijpen boven de bloemetjes. Na een fles witte wijn erover uitgegoten te hebben mag het nu 4 dagen rusten in de koelkast. Wordt vervolgd...
Verder heb ik dit weekend een grote hoeveelheid jam gemaakt. 8 kg aardbeien haalde ik bij de aardbeienboer in de straat om rabarber-aardbeienjam, aardbeienjam met gember, met basilicum en met dragon te maken. Altijd spannend of alles goed gaat. Is het niet te zoet, is de smaakstof voldoende of te zwak aanwezig, niet te dik of te dun? Of het ergste van alles; een hele pot aangetast door schimmel. We zullen het zien!
Helaas ging de telefoon toen ik bezig was en ging de inhoud van ongeveer 1 grote pot verloren doordat de pan overkookte. Aardbeienjam wordt een hele kleverige bedoening wanneer het overal zit!




zaterdag 6 juni 2009

Makreel, frambozen en bijzondere tomaten

Op de markt waren vandaag gesorteerde bakjes met verschillende bijzondere soorten tomaten in de aanbieding. Grote rode met oranje strepen, kleine gele, langwerpige, kleine groene met gele strepen, paarse...
Ik was juist op zoek naar een leuk voorgerecht, en kon ze dus goed gebruiken voor dit eenvoudige, maar heerlijke voorgerecht met buffelmozzarella en basilicum.
Als hoofdgerecht uiteraard vis. Makreel is één van de goedkoopste vissoorten en misschien daarom wel één van de minder gegeten soorten, net als sardientjes. Dit recept kwam uit het het boek van Michel Roux, 'De marathonchef'. De makreelfilets werden gegrild en geserveerd met een bloemkoolcrème met anijs en groene asperges.
Als nagerecht (jaja, wel 3 gangen vandaag!), griekse yoghurt met frambozen, sinaasappelbloesemhoning en amandelen en een glaasje rozenlikeur.










Thaise noedels met kip

Vrijdag aten we dezelfde Thaise noedelsalade met kip als bij de picknick maandag. Deze keer maakte ik wel een foto gelukkig. Het is eigenlijk heel makkelijk. De belangrijkste ingrediënten zijn een pakje Thaise rode currypasta (van de toko), citroengras, limoenbladeren, kip en rijstnoedels.

Verse tuinbonen

Tja, eerder deze week scheen de zon en was het lekker warm, en aten we op het terras...

Op de markt had ik verse tuinbonen gekocht en deze stoofschotel, geïnspireerd op hoe mijn moeder die vroeger maakte, gemaakt.

Wat spekjes aanbakken en ui. Tuinbonen en water toevoegen en stoven. En tenslotte paprika, tomaat en bonenkruid toevoegen. Ik voeg ook wat gehaktballetjes toe en eet het met brood.


vrijdag 5 juni 2009

Dachten jullie allemaal heel anoniem op mijn blog te komen? Nou, niet helemaal! Via een statistiekprogrammaatje kan ik zien hoe mensen op mijn site komen. (Overigens kan ik niet zien wíe op mijn blog kijkt, hoor!). Er wordt een ranglijstje bijgehouden van googlezoektermen waarmee mensen bij me terechtkomen, en ik moet zeggen dat ik er soms hard om moet lachen. Momenteel staat de Surinaamse okersoep op 1. Gelukkig heb ik hiervan een goed recept staan, ook al ben ik niet echt gespecialiseerd of zo, dus hebben mensen hier ook wel iets aan. Op 2, 3, 4 en 5 staan echter Marokkaanse koekjes en allerlei gerelateerde zoektermen. Sneu voor al die mensen dat behalve een foto, en een goed adres in Utrecht, hiervoor geen recept te vinden is op mijn blog!
Grappig ook om te zien dat 4 mensen gezocht hebben op quinwah. Waarmee ze waarschijnlijk quinoa zochten, maar lichtelijk analfabetisch te werk gingen.
In de winter deed de hutspot het ook erg goed, maar wel jammer dat niemand gehoor gaf aan mijn oproep om reacties te plaatsen met goede recepten en ideeën.
De leukste echter was wel de zoekterm Turkse contactadvertentie!

maandag 1 juni 2009

Mmmm...picknick, dat smaakt naar Mheer!

Tweede Pinksterdag hebben we met Lieveken en Sander een wandeltocht in Limburg gelopen rond het plaatsje Mheer. Natuurlijk mocht de picknick niet ontbreken. Op een mooi veldje streken we neer en mocht Christiaan zijn enorme rugzak afdoen en de sandwiches, bananencake, Thaise noedelsalade, limonade, yoghurt, fruit en natuurlijk de rosé uitpakken. Lieveken kon maar moeilijk afstand doen van haar camera die constant klikte zo ook toen ze zelf een stuk watermeloen at.

Eenmaal weer thuis aten Christiaan en ik biefstuk met een tartaarsaus, frietjes, boontjes en witlofsla. Jammer dat Christiaan er weinig van kon genieten door de hevige hooikoorts die sinds de lunch niet meer te stoppen was.



Zondag

Een lekker zondags broodje met geitenkaas en honing met lekkere troskerstomaatjes en radijsjes.

En aardbeientaartjes met vanilleroom!