dinsdag 12 mei 2009

Weer thuis: zelf achter het fornuis

Het was wel weer even omschakelen om vrijdag zelf weer te koken. Het werd uiteindelijk deze kip Jalfrezi met Chinees geïnspireerde komkommersalade en geroerbakte paksoi met sojasaus.

Varia

Nog wat laatste foto's om het af te leren. Hierboven de buitenkeuken van een restaurant waar we lunchten op weg terug naar Beijing.
Chinees bier en Chinese wijn. Ik prefeer het bier bij het eten!

Op straat verkopen venters groenten en fruit vanuit fietskarretjes.


De laatste avond in Beijing at ik voor het eerst rijst tijdens mijn verblijf. En niet zomaar rijst, maar ananasrijst geserveerd in de uitgeholde schil.



Terug vlogen we met air france waar ook goed voor ons gezorgd werd. Na 2 maaltijden tijdens de reis van Beijing naar Parijs, kregen we op het stukje naar Amsterdam ook nog wat versnaperingen en een glaasje champagne.

Voor de expats: Café Konstanz

Niet dat we het Chinese eten niet meer lekker vonden, maar omdat Konstanz, een Duitse bakkerij waar Anke en Frans hun liefde voor Duitse worst en bier stillen, niet mocht ontbreken in de Anke-en-Frans-Beijing-experience.




Voor thuis werd nog een maaltijdvervangende punt cheesecake meegenomen.

Verse vis

Zoals gezegd hoort bij een complete maaltijd in China vis. En vis moet vers zijn; levend om precies te zijn tot ongeveer 15 minuten voor het serveren! Elk restaurant waar we dan ook binnenliepen was voorzien van aquaria. Soms verschillende bassins met kaartjes erbij op welke wijze de vis bereid kan worden. Soms alleen een simpele bak buiten waar wat vissen in zwommen.

Ook kikkers werden bij de aquaria bewaard, hieronder dreigt er één te ontsnappen.



Op weg naar de muur (foto's van de muur op mijn andere blog) aten we in op het terras van een restaurant met prachtig uitzicht. Ook hier was de vis te vinden in een bassin bij de ingang. Personeel liep af en aan met de levende vis in een net van bassin naar tafel, waar de gast de levendigheid van de vis keurt (we hebben al menig zwiepende staart in ons gezicht gekregen bij het porren in de naar adem happende vis), naar de keuken waar de vis werd bereid.

Even in de marinade, en dan bakken of stoven; nog geen 20 minuten later heb je het al op je bord!



Chinees eten, een paar hoogtepunten

Chinees eten in Nederland vind ik niet altijd zo geweldig; alles is even zoet, weeïg en plakkerig. In China bleek de variatie veel groter en bestond een maaltijd uit vis, vlees, tofu, groenten en verschillende bereidingswijzen. Een paar hoogtepunten zijn op foto's vastgelegd. De hierboven vis kwam van de barbecue en was gekruid met een mengsel met onder andere komijn. Het deed me denken aan Marokkaans eten, en het was heerlijk!
Frans laat hier zien hoe heerlijk vet kan zijn. Hij neemt een hap varkensvlees dat voor ca. 80% uit puur vet bestaat. Dat klinkt niet zo aantrekkelijk, maar wanneer het goed bereid is, is het echt heerlijk! Hoe ze het precies doen weet ik niet, zelf proberen durf ik dus ook niet echt, maar het vet wordt heerlijk zacht en mals en lijkt meer op een goed smakende gelei dan op vetrandjes.

Hierboven zwarte kip.

Tofu Bolognese. Tofu heeft mij in Nederland nooit zo kunnen bekoren, maar ik heb ongelofelijk lekkere tofu gegeten in Beijing. Dit gerecht is één van de favorieten van Anke en Frans.



Hoe doen ze het toch; deze Mandarijnse vis wordt gefrituurd en ziet er prachtig uit met z'n oranje stekels. Dit is trouwens een redelijk vertrouwd gerecht voor ons Nederlanders; met een zoetzure geleisaus, maar dan lekker!




Pekingeend

g Je kunt niet naar Beijing zonder een keer (of meer dan één!) Pekingeend te eten. Het feest begint wanneer de kok, meestal voorzien van hygiënisch ogende handschoentjes en mondkapje, aan je tafel vakkundig de eend komt snijden.
De mooi gesneden plakjes worden geserveerd met kleine pannekoekjes, lente ui, komkommer en hoisinsaus en soms nog wat andere garneringszaken. De eend doop je in de saus en kwast je een beetje over de pannekoek.
Naar smaak kunnen komkommer en lente ui toegevoegd worden waarna je het pannenkoekje dichtvouwt en in je mond stopt!










Chinees ontbijt

Sorry hoor, het laat even op zich wachten, maar ik zal eindelijk meer foto's bloggen van mijn bezoek aan China. Dat valt nog niet mee, want de aan eten gerelateerde foto's tellen meer dan 70. Dat krijg je bij 3 maaltijden per dag buiten de deur in China. Ik begin daarom maar met het ontbijt. Mijn favoriete ontbijt werd voor ongeveer 20 cent verkocht op de straathoek vanuit een karretje zoals hierboven. Binnen een minuut werd een dun pannenkoekje gebakken waarop een ei werd gebroken en uitgesmeerd, wat verse groente en een soort kroepoek werd gelegd om vervolgens opgevouwen te worden tot een pittig knapperig pakketje.


De ontbijten hierboven en -onder aten we buiten Beijing na een overnachting bij de muur en in Chuandixia. Het waren geloof ik de enige noodles die ik heb gegeten, en ach, echt geweldig was het niet, maar gewoon ok. In Chuandixia kozen we meerdere gerechten; omelet, soep, tofu en die witte bollen zijn plakkerige broodjes.