woensdag 12 november 2008

Zalm in wodka met rode kool


Op de markt zaterdag heb ik me uitgeleefd met het kopen van kolen. Eigenlijk eten we niet zo vaak kool, ja, boerenkool wel, terwijl het eigenlijk zo lekker is. Na gisteren spitskool te hebben gegeten, gingen we vandaag voor de rode kool. Nog lekker een beetje knapperig gehouden was het erg lekker samen met de zalm in wodka en dille.

dinsdag 11 november 2008

Kip in appelwijn


Sinds ik vorige week voor het eerst een kippenbout kocht bij de scharrelslager in Hilvarenbeek is er een einde gekomen aan mijn jarenlange aversie tegen kippenvlees (smakeloos, droog, taai en zielig). Deze bouten zijn echt lekker en nu kan ik eindelijk met een gerust hart weer recepten met kip uitzoeken. Ik verheugde me dus al de hele dag op deze kippenbouten met een saus van appelcider, calvados, appel, champignons en crème fraiche. Een typisch Normandisch gerecht trouwens door de overvloed aan appels en room in die streek.

maandag 10 november 2008

quin..wah?

Vandaag was het weer eens tijd voor een echte favoriet, namelijk de Marokkaanse couscous met 7 groenten (niet meer of minder, 7 stuks brengt geluk, maar ik geloof dat tomaten niet meetellen, terwijl uien wel worden gerekend, wat het altijd een beetje verwarrend maakt!). In plaats van de couscous, zoals op de eerder gemaakte foto hierboven, maakte ik het vandaag met quinoa.
Quinoa is een zaadsoort uit Zuid-Amerika. Heel gezond en vooral in trek bij vegetariërs en andere geitenwollensokken. Genoeg reden voor mij om het dus eens te proberen! Dat het voedzaam was, had ik al gelezen, en kan ik absoluut beamen. Het vult veel meer dan couscous of witte rijst, maar is erg lekker! Het was ook nog eens in 15 minuten klaar en zat boordevol eiwitten, aminozuren en bevat zelfs vitamine C. Het zal nog wel eens vaker op tafel komen, zeker zolang de verpakking nog niet leeg is ;)




Nog meer Marokkaanse koekjes!

Jippie! Nog een keer Marokkaanse koekjes! Dit weekend was ik in Utrecht voor een vrijgezellenfeestje en kon het niet nalaten om even langs de Amsterdamsestraatweg te gaan. Vlakbij het studentenhuis waar we vroeger woonden is de Marokkaanse slager waar we altijd boodschappen deden een paar jaar geleden een bakkerij begonnen. Na jaren van zijn goede keuze in vlees en groenten te kunnen genieten, genieten we nu van de lekkerste koekjes. Misschien is het maar goed dat hij die bakkerij nog niet had toen wij er woonden, want anders waren we waarschijnlijk helemaal dichtgegroeid van al het snoepen. Voor wie er eens langs wil gaan, de naam is Al Warda en het zit ter hoogte van de plantage op de Amsterdamsestraatweg. Ze hebben er ook van die lekkere pannenkoekjes waar ik de naam steeds van vergeet en die wij in Marrakech kregen bij het ontbijt van het eenogige vrouwtje achter de enorme bakplaat. Het schijnt een behoorlijk werk te zijn om ze te maken heb ik me laten vertellen, maar zeker vers gemaakt zijn ze zó lekker... maar goed, ik dwaal een beetje af. De slagerij heb ik al een tijdje niet meer bezocht, maar hij had altijd fantastisch (lams)vlees en heerlijke olijven. Echt een feest om er te komen!

zondag 2 november 2008

Mijn favoriete eetblogs, en mijn honger naar Surinaams eten

Vandaag heb ik weer iets toegevoegd aan de balk rechts. Voor het geval jullie het over het hoofd zien, hierbij even de aandacht erop gevestigd. Van de ene blog kom je weer op de andere blog en voor je het weet ben je de hele dag langs alle foodblogs aan het surfen. De meest intrigerende zijn wel Wateenons en worstlog alles wat je altijd al wilde weten over het thuis maken van worst en schimmelkaas, en soms ook wat je liever niet wilt weten, staat hier beschreven. Verder heb ik een soort honger naar Surinaams eten ontwikkeld. Nu heb ik nog nooit iets Surinaams gemaakt, en heb ik het probleem dat ik in Tilburg nog niet veel Surinaams eten ben tegengekomen. Vrijdag bracht onze jacht naar Surinaamse bami ons in Rijen. Helaas viel het een beetje tegen en nu ben ik echt genoodzaakt zelf via de toko naar de keuken te gaan en zelf aan de slag te gaan. De blog over de Surinaamse keuken kan me vast helpen hierbij. Misschien kan ik nog eens wat hulp verwachten van zekere lezers van deze blog die meer bekend zijn in deze keuken....

Markt

Als het even kan ga ik op zaterdagochtend in Tilburg naar de markt. Gewapend met boodschappenlijstjes en een boodschappenkarretje sla ik allerlei groenten, fruit en vis in voor de week. Een van mijn favoriete kramen is deze aardappelkraam. Ze heeft allerlei verschillende soorten aardappels van Bintje en Resonant tot Nicola, truffel en Ratte. O, en dan heb ik het nog niet eens over de verschillende soorten knoflook die ze heeft. Een waar paradijs voor wanneer je de diversiteit van zo iets simpels als een aardappel, ui of knoflook wilt ontdekken. Dit weekend verdwenen in ieder geval een paar kilo Bintjes in mijn kar om weer de aardappelsoep met forel te maken. Ik durfde eerst niet zo goed Bintjes te kopen omdat ik had gehoord dat ze wel erg scheutig zijn met de bestrijdingsmiddelen. Dat schijnt echter verleden tijd te zijn en kan ik dus met een gerust hart deze oerhollandse aardappel kopen. Mmmm, en morgen vind ik hem ook nog terug in de zuurkoolstampot die Christiaan voor me zal maken!

Krachtvoer

Christiaan heeft onlangs zijn kracht weer getoond tijdens een dagje sjouwwerk in de nieuwe studio. Van al dat slopen en sjouwen krijg je honger en bovenstaand broodje met merguezworstjes leverde voldoende calorieën om ook in de middag flink door te werken. Niet te zien onder het o zo gezonde groen van rucola en koriander is de klodder mayonaise die maakte dat het broodje nog net wat sneller naar binnen geschoven kon worden. Zo zie je maar dat het altijd handig is wat worstjes in de vriezer te hebben liggen.