donderdag 26 september 2013

Dagje bij de Gulpenerbrouwerij


We werden dit jaar weer uitgenodigd voor de festiviteiten rond de hopoogst in Reijmerstok door de Gulpener brouwerij. Het was een prachtige zonnige dag en het Limburgse heuvellandschap lag er uitnodigend bij. Na koffie en vlaai bij het magazijn vertrokken we voor een wandeling van zeven kilometer naar Reijmerstok. Een afstand die voor heel wat horecaondernemers een hele opgave blijkt te zijn.

 
Gelukkig was rekening gehouden met de nodige posten om op verhaal te komen. Deze mooie hoeve deden we andere jaren ook al eens aan en wederom werden we onthaald met een lekker hapje en biertje.
 


De hop was al ver geoogst, maar toch konden we Gijs, die met ons mee was gekomen, nog laten kennismaken met dit belangrijke plantje.




En voor we er erg in hadden stonden we al weer bij de feesttent en vele tappunten. In het zonnetje proefden we wat lekkere biertjes uit het biologische assortiment.





En zoals ook de andere jaren was ook de fanfare van Reijmerstok weer van de partij. Tussen de hopplanten door kwamen ze ons tegemoet, altijd weer een bijzonder moment dat een beetje surrealistisch aandoet. 
    



En na een paar nummers is het ook voor hun tijd om snel hun handen vrij te maken om het vullen met een welverdiend glas bier.

zondag 8 september 2013

Taartjes, cake en brownies


Mooi hè, zo'n etagères vol met lekkere taartjes?


Voor een gouden bruiloft maakte ik gisteren brownies, sinaasappelmarmercake, lemoncakes en, nieuw in mijn repertoire, kleine pruimenamandetaartjes.
 


Dooreten


Deze week verzorgde ik een dineetje tijdens een vergadering. Er was maar weinig tijd ingepland om te eten en ik heb uiteindelijk 3 gangen uitgeserveerd binnen 1 uur. Dat is toch best wel snel!
Het voorgerecht is gebaseerd op een recept van Ghillie Basan uit de Marokkaanse keuken. Ik maakte wat aanpassingen om het iets milder te maken en verving de feta door geitenkaas voegde amandelen toe aan de gegrilde paprika's en ingelegde citroen.


Als hoofdgerecht maakte ik zalm en croute met hollandaisesaus.


zondag 1 september 2013

Zondagkunst met kummelkoekjes



Vandaag is weer een nieuwe tentoonstelling geopend en bij de koffie serveerde ik deze hele bijzondere hazelnootkoekjes met wilde kummel die ik van mijn tante in Pakistan kreeg. Een heerlijke koekje werd het met de subtiele kummelsmaak die nog lang bleef hangen. Ik ben dol op kummel en deze was heel verfijnd van smaak!

Gisteren kon ik op de Tilburgse markt gelukkig weer terecht bij boerin Teresa die ik zo'n twee maanden heb moeten missen. Ik was blij haar weer te zien en van die heerlijke venkelworstjes te kunnen kopen voor ons borrelplankje. Een stukje salami leek ook een goed idee! Thuisgekomen maakte ik bietjes in die heerlijk smaken op het borrelplankje.

Ik hoop dat je van bramen houdt...


Christiaan heeft een nieuw klusje gevonden. Het hele terrein staat vol met bramenstruiken die nu volop vrucht dragen. Hij plukt ze voor mij zodat ik er taart van kan maken voor ons zondagcafé.


Ter ere van deze uitzonderlijke opbrengst maakte ik een aantal nieuwe recepten. Deze bramencheesecake met kruimeltopping is echt een succes!


De bramenfrangipanetaart met amandelen is intussen al vaak gepresenteerd, maar blijft ook heerlijk.


De laatste nieuwe taart is een bramen-appelkruimeltaart met een vleugje lavendel en hazelnoten. Ook een zeer geslaagd recept waar ik nu al weer een hoop varianten op aan het bedenken ben.


zondag 25 augustus 2013

Barbecuesalades


Leuk! Gisteren maakte ik een aantal salades en sauzen voor de barbecue van oudklasgenoot van me.





's Avonds kregen we zelf bezoek en staken we ook de barbecue aan. Uiteraard had ik wat extra salades gemaakt en aten wij ook een watermeloen-komkommersalade met rode peper en limoen, couscoussalade met gegrilde paprika en feta en fattoush. De zelfgemaakte barbecuesaus was ook een succes!


En toe met sabayon gegratineerd zomerfruit.


zondag 18 augustus 2013

Productief weekje


Zo, het is weer tijd om de zomer in te maken voor de rest van het jaar. Pruimen, aardbeien, aalbessen... We sjouwden ons een breuk over de markt om thuis alles tot moes te maken. Ik ben weer ijverig in de productie gegaan na vorig jaar overgeslagen te hebben. Toen was de fruitoogst mager en duur en kwam ik net in het goede seizoen te weinig op de markt om daar nog wat op de kop te tikken. Dat bleek toch wel een probleem te zijn, want onze gasten rekenen op een goede kwaliteit jam, bij voorkeur huisgemaakt, op de lunchtafel. Gelukkig, ik ben nu lekker bezig en begin weer een redelijke voorraad voor het komende jaar te krijgen. Maar mocht iemand nog wat fruit overhebben dan hou ik me aanbevolen.


Een nieuw experiment was mijn zelfgemaakte pindakaas. Op de Albert Cuypmarkt kocht ik bij een notenkraam ter plekke gemaakte pindakaas en dat is eigenlijk wel heel erg lekker. Ook wel fijn dat je weet wat er in zit! Dus vandaag ging ik zelf aan de gang met pinda's van de markt, wat pindaolie, zeezout en een heel klein beetje honing. Lekker! Wellicht binnenkort nog wat leuke variaties maken met wat cayennepeper of harissa bijvoorbeeld...


Christiaan is ook weer goed bezig geweest. Zijn bijen hebben het goed gedaan op de Goirlesedijk en zijn nu verhuisd naar de Biesbosch. Ze hebben daar een nieuwe verblijfplaats gekregen. De stek waar ze andere jaren stonden is onder water gezet doordat de dijk verzwaard is, nu maar hopen dat ze hier ook de nodige honing weten te verzamelen.



De voorjaars- en zomerhoning van de Goirlesedijk is inmiddels gebotteld en te koop. We hebben dit jaar mooie nieuwe potjes die net wat groter zijn dan de vorige. Ze zijn allebei heel lekker, echt de moeite waard!


En dan heb ik ook maar weer eens een flinke portie granola (krokant geroosterde muesli met honing) gemaakt met wat sesamzaadjes en abrikozenreepjes als extraatje. Ook de voorraad granolabars waren op na onze vakantie in de bergen en heb ik weer aangevuld. Ook weer barstensvol noten, zaden en vruchten!


En dan moest er om  elf uur natuurlijk weer taart klaar staan op deze zondag. Ook al was het druilerig buiten en zou de aanloop van wandelaars en fietsers vandaag niet zo groot zijn, toch maakte ik naast de brownies vandaag twee soorten taart, namelijk bosbessen en perzik-karamel.


En alsof dat allemaal nog niet genoeg was bakte ik deze week deze mini-perzikclafoutis. Een leuk nieuw recept van Ottolenghi.