zaterdag 18 juni 2011
Veel bejaarden en wijn in het Ahrtal
Om de drukte van mei even goed te ontvluchten vertrokken we de avond voor Hemelvaart voor een paar daagjes kamperen in het Ahrtal. Het weer was geweldig, dus kamperen moest een echt feest worden. Jammer alleen dat er maar 2 andere feestgangers te bekennen waren, namelijk mijn zus en zwager, en dat de rest een uitstapje vanuit het bejaardentehuis leek te ondernemen. Zowel op de camping als op vrijwel alle andere plaatsen waar we kwamen, daalde de gemiddelde leeftijd drastisch door onze aanwezigheid. Maar het mocht de pret niet drukken. Een beetje verwachten konden we het ook wel, want Nederlandse en Duitse vakantiegangers die wat verder over de helft van hun tijd op deze aarde zijn, zijn dol op een klein stukje wandelen door de wijngaarden, een slokje wijn, een beetje eten en dan bij voorkeur vanuit een volledig ingerichte en aangeklede stacaravan in het voorseizoen.
Nou, ook wij houden van wandelen door de wijngaarden, een slokje wijn (of wat meer) en een beetje (veel) eten. Alleen die stacaravans, daar begrijpen we niet veel van...
Maar goed ik dwaal af. Het Ahrtal was nog geen 2,5 uur rijden en was een prachtige omgeving met een behoorlijk lekkere rode wijn. Wij wandelden dus wat, maakten heel veel foto's (Frans althans, want die heeft veel mooiere spullen daarvoor) en gingen dan weer eens zitten voor een flesje wijn en bijvoorbeeld een strammer Max (uitsmijter).
Teruggekomen van het wandelen konden we Christiaan vooral erg blij maken met een groot glas Weizenbier, iets dat hem de hele dag al was ontzegd doordat al die wijngaardrestaurantjes alleen maar wijn schonken en enigszins beledigd keken op onze vraag naar bier.
Waar Christiaan ook altijd blij van wordt, en waar ze in Duitsland ook wel raad mee weten, is grote stukken taart. Heel anders dan ik ze maak, maar goed voor weer wat inspiratie.
Terug op de camping kon Frans zich weer uitleven met de weberbarbecue en natuurlijk het fotograferen van alles wat werd gegeten. Meer foto's zijn dan ook te zien op hun blog.
woensdag 1 juni 2011
Op de valreep
Over een paar uurtjes is het dan eindelijk zover; na 3 weken non-stop werken hebben we eindelijk langer dan een avond vrij! We hebben zelfs 3 dagen vrij en maken dankbaar gebruik van deze vrije tijd door direct het pand te verlaten, tegelijk met onze gasten, en voor een paar daagjes een camping in ons buurland Duitsland op te zoeken. We hebben er zin in!
Maar uiteraard hebben we ook afgelopen dagen eerste het nodige moeten doen, voordat het zover was. Zondag bakte ik uiteraard weer een taart en kan ik wel zeggen dat ik nu écht helemaal tevreden ben over mijn rabarbertaart. Verschillende variaties heb ik deze lente toegepast, maar bovenstaand exemplaar is wat mij betreft perfect. Een lekkere, niet te zoete bodem die de vulling goed kan vasthouden en een mooie dikke laag rabarber en kruimels die bij het aansnijden mooi op hun plek blijven zitten, zonder dat de taart te stijf is.
Gisteren werd een avond georganiseerd door het geweldige dansgezelschap T.r.a.s.h. uit Tilburg op onze locatie om nieuwe fondsen en sponsors aan te trekken. We hebben graag onze bijdrage geleverd door onze ruimtes beschikbaar te stellen en ik mocht na afloop nog wat hapjes verzorgen voor de borrel. Jammer genoeg kon ik daardoor de dansvoorstelling niet zien, maar Christiaan was weer erg enthousiast, dus ik denk dat we binnenkort maar eens een vrije avond er aan moeten besteden.
Ik maakte onder andere bovenstaande meergranentoastjes met roompaté en cranberrycompote en Zweedse toastjes met gerookte zalm en mierikswortelroom en de saucijzenbroodjes met Turkse gehaktvulling hieronder.
Maar uiteraard hebben we ook afgelopen dagen eerste het nodige moeten doen, voordat het zover was. Zondag bakte ik uiteraard weer een taart en kan ik wel zeggen dat ik nu écht helemaal tevreden ben over mijn rabarbertaart. Verschillende variaties heb ik deze lente toegepast, maar bovenstaand exemplaar is wat mij betreft perfect. Een lekkere, niet te zoete bodem die de vulling goed kan vasthouden en een mooie dikke laag rabarber en kruimels die bij het aansnijden mooi op hun plek blijven zitten, zonder dat de taart te stijf is.
Gisteren werd een avond georganiseerd door het geweldige dansgezelschap T.r.a.s.h. uit Tilburg op onze locatie om nieuwe fondsen en sponsors aan te trekken. We hebben graag onze bijdrage geleverd door onze ruimtes beschikbaar te stellen en ik mocht na afloop nog wat hapjes verzorgen voor de borrel. Jammer genoeg kon ik daardoor de dansvoorstelling niet zien, maar Christiaan was weer erg enthousiast, dus ik denk dat we binnenkort maar eens een vrije avond er aan moeten besteden.
Ik maakte onder andere bovenstaande meergranentoastjes met roompaté en cranberrycompote en Zweedse toastjes met gerookte zalm en mierikswortelroom en de saucijzenbroodjes met Turkse gehaktvulling hieronder.
maandag 30 mei 2011
Quiche Lorraine
Mijn neefje is volgend weekend jarig en mijn schoonzus wil zijn verjaardagsfeestje graag een quiche bakken. Als ik zelf tijd had gehad, had ik deze graag voor haar gemaakt, maar aangezien wij een paar dagen weggaan, geef ik haar en ieder ander die dit leest, mijn recept.
korstdeeg
250 g bloem
1 theelepel zout
200 g koude boter in blokjes
3/4 dl ijskoud water
Meng bloem, zout en boter tot een kruimelige substantie, het makkelijkste gaat dit met een keukenmachine. Voeg het water toe, niet alles tegelijk, misschien heb je aan minder genoeg, meng tot een samenhangend deeg. Kneed zo kort mogelijk.
Wanneer je hiervoor de keukenmachine gebruikt kneed je het deeg nog een paar keer met de hand door op een met bloem bestoven werkblad. Maak een bal van het deeg en laat het verpakt in folie een uur in de koelkast rusten.
Rol het deeg op een met bloem bestoven werkblad uit tot ca. 3 mm. Bekleed een ingevette en met bloem bestoven taartvorm van ca. 23 cm met het uitgerolde deeg en druk het aan op de bodem en tegen de rand. Ga met de deegroller over de rand van de vorm om het overhangende deeg af te snijden. Prik met een vork gaatjes in het deeg, let op dat je er niet helemaal doorheen prikt, anders krijg je een lekke bodem. Maak voldoende gaatjes, het zorgt ervoor dat je bodem niet ongelijkmatig omhoogkomt bij het bakken.
Laat de bodem ca. 15 minuten door en door koud worden, bij voorkeur in de vriezer.
Verwarm de oven voor op ca. 200 graden.
Bekleed de deegbodem met bakpapier dat je eerst hebt verfrommeld en vervolgens weer hebt uitgevouwen (zo voegt het papier zich beter naar de vorm). Vul de bodem met gedroogde peulvruchten en bak de bodem gaar. Meestal wordt gezegd dat dit ca. 12 minuten duurt, maar ik reken er 25 minuten voor. Neem het papier met de peulvruchten uit de bodem en bak de bodem nog 5 minuten tot deze lichtgekleurd is. De peulvruchten kun je weggooien of bewaren voor een volgende keer dat je deeg bakt.
Laat de bodem enigszins afkoelen alvorens te vullen
De vulling
6 plakjes uitgebakken ontbijtspek, verkruimeld, of wat uitgebakken blokjes spek of ham, naar keuze
ca. 200 g versgeraspte belegen kaas
3 eieren
1 eidooier
0,25 l slagroom
nootmuskaat
zout en peper
Verdeel spek of ham over de bodem. Ik heb soms wat Serranoham over die ik in blokjes snij, maar je kunt naar smaak en beschikbaarheid vlees kiezen. De bodem hoeft niet helemaal vol te liggen maar je moet ook niet alleen maar een verdwaald stukje spek vinden bij het eten.
Verdeel de kaas over de bodem.
Klop eieren, eidooier, slagroom en zout en peper en giet dit mengsel over de spek en kaas.
Strooi er wat nootmuskaat over en zet de quiche in een voorverwarmde oven van ca. 190 graden. Bak de quiche ca. 25 minuten goudbruin en tot de vulling stevig genoeg is.
korstdeeg
250 g bloem
1 theelepel zout
200 g koude boter in blokjes
3/4 dl ijskoud water
Meng bloem, zout en boter tot een kruimelige substantie, het makkelijkste gaat dit met een keukenmachine. Voeg het water toe, niet alles tegelijk, misschien heb je aan minder genoeg, meng tot een samenhangend deeg. Kneed zo kort mogelijk.
Wanneer je hiervoor de keukenmachine gebruikt kneed je het deeg nog een paar keer met de hand door op een met bloem bestoven werkblad. Maak een bal van het deeg en laat het verpakt in folie een uur in de koelkast rusten.
Rol het deeg op een met bloem bestoven werkblad uit tot ca. 3 mm. Bekleed een ingevette en met bloem bestoven taartvorm van ca. 23 cm met het uitgerolde deeg en druk het aan op de bodem en tegen de rand. Ga met de deegroller over de rand van de vorm om het overhangende deeg af te snijden. Prik met een vork gaatjes in het deeg, let op dat je er niet helemaal doorheen prikt, anders krijg je een lekke bodem. Maak voldoende gaatjes, het zorgt ervoor dat je bodem niet ongelijkmatig omhoogkomt bij het bakken.
Laat de bodem ca. 15 minuten door en door koud worden, bij voorkeur in de vriezer.
Verwarm de oven voor op ca. 200 graden.
Bekleed de deegbodem met bakpapier dat je eerst hebt verfrommeld en vervolgens weer hebt uitgevouwen (zo voegt het papier zich beter naar de vorm). Vul de bodem met gedroogde peulvruchten en bak de bodem gaar. Meestal wordt gezegd dat dit ca. 12 minuten duurt, maar ik reken er 25 minuten voor. Neem het papier met de peulvruchten uit de bodem en bak de bodem nog 5 minuten tot deze lichtgekleurd is. De peulvruchten kun je weggooien of bewaren voor een volgende keer dat je deeg bakt.
Laat de bodem enigszins afkoelen alvorens te vullen
De vulling
6 plakjes uitgebakken ontbijtspek, verkruimeld, of wat uitgebakken blokjes spek of ham, naar keuze
ca. 200 g versgeraspte belegen kaas
3 eieren
1 eidooier
0,25 l slagroom
nootmuskaat
zout en peper
Verdeel spek of ham over de bodem. Ik heb soms wat Serranoham over die ik in blokjes snij, maar je kunt naar smaak en beschikbaarheid vlees kiezen. De bodem hoeft niet helemaal vol te liggen maar je moet ook niet alleen maar een verdwaald stukje spek vinden bij het eten.
Verdeel de kaas over de bodem.
Klop eieren, eidooier, slagroom en zout en peper en giet dit mengsel over de spek en kaas.
Strooi er wat nootmuskaat over en zet de quiche in een voorverwarmde oven van ca. 190 graden. Bak de quiche ca. 25 minuten goudbruin en tot de vulling stevig genoeg is.
De nieuwe honing en een belangrijke oproep
De nieuwe honing is er! Ieder voorjaar weer spannend hoeveel honing er zal zijn in het voorjaar en het was dit jaar een behoorlijke oogst. Dit is de eerste honing van dit jaar die Christiaan geïmkerd heeft. De bijen staan nu bij de Hilvaria Studio's en vliegen dus hier in de buurt. We hebben veel paardenbloemen in bloei zien staan en waarschijnlijk zijn die dan ook mede verantwoordelijk voor het goudgele plakkerige goedje dat ik nu weer ijverig in potjes doe.
Het komt goed uit, want de winkel is maar leeg momenteel. Er is nog maar 1 klein potje jam, verder ben ik helemaal uitverkocht en wacht ik met smart op de nieuwe fruitovervloed. Daarom ook meteen een oproepje.
Heb je een fruitboom en ligt het vele fruit de beschimmelen omdat je het niet opgegeten krijgt? Ik help je er graag vanaf om er jam van te maken! Ik hoor het graag en lever je graag wat jam als dank.
Het komt goed uit, want de winkel is maar leeg momenteel. Er is nog maar 1 klein potje jam, verder ben ik helemaal uitverkocht en wacht ik met smart op de nieuwe fruitovervloed. Daarom ook meteen een oproepje.
Heb je een fruitboom en ligt het vele fruit de beschimmelen omdat je het niet opgegeten krijgt? Ik help je er graag vanaf om er jam van te maken! Ik hoor het graag en lever je graag wat jam als dank.
zondag 29 mei 2011
Sushiworkhop
Sommige feestjes worden wat anders aangepakt dan anders. Gaat het meestal om eten, drinken en muziek, gisteren hadden we een feestje dat daar nog iets verder inging. Nadat de gasten een kop koffie hadden gedronken werden ze uitgenodigd naar de Leuvenzaal te gaan waar alles klaarstond voor een serieuze sushiworkshop.
Taji, de sushichef, mocht 80 mensen aan het werk zetten met rijst, norivellen en superverse vis. Een behoorlijke opgave waar hij maar een uur de tijd voor had. Af en toe moest hij dan ook zijn leerlingen tot de orde roepen, wat hij deed in het Japans, tot grote hilariteit van de aanwezigen.
Het resultaat van een uurtje workshop was echt indrukwekkend. Een hele tafel stond vol met sushi, ik was jaloers op de gasten die dit allemaal mochten gaan opeten.
Gelukkig was Taji ons ook niet vergeten. Een beetje uitgeleende sojasaus, gebruik van de keuken en wat hulp met opruimen leverde ons deze heerlijke sushi op met verschillende soorten vis. Hier ben ik nou echt dol op! Niet altijd tonijn en zalm, maar ook eens verse makreel en roodbaars en lichtgerookte bonito. Van mij mag hij terugkomen!
Taji, de sushichef, mocht 80 mensen aan het werk zetten met rijst, norivellen en superverse vis. Een behoorlijke opgave waar hij maar een uur de tijd voor had. Af en toe moest hij dan ook zijn leerlingen tot de orde roepen, wat hij deed in het Japans, tot grote hilariteit van de aanwezigen.
Het resultaat van een uurtje workshop was echt indrukwekkend. Een hele tafel stond vol met sushi, ik was jaloers op de gasten die dit allemaal mochten gaan opeten.
Gelukkig was Taji ons ook niet vergeten. Een beetje uitgeleende sojasaus, gebruik van de keuken en wat hulp met opruimen leverde ons deze heerlijke sushi op met verschillende soorten vis. Hier ben ik nou echt dol op! Niet altijd tonijn en zalm, maar ook eens verse makreel en roodbaars en lichtgerookte bonito. Van mij mag hij terugkomen!
Het was niet niks
Het waren vele uren dat we in de weer waren met alle voorbereidingen, schoonmaken, koken en ook inkopen doen. Een grote kar stapelden we vol met ingrediënten.
En terug in de keuken zag Christiaan het soms even niet meer zo zitten en probeerde hij zich te verschuilen op een veilige plaats, zoals onder de vaatwasser.
En terug in de keuken zag Christiaan het soms even niet meer zo zitten en probeerde hij zich te verschuilen op een veilige plaats, zoals onder de vaatwasser.
zaterdag 28 mei 2011
Aardbeien
De bijen vliegen weer ijverig met het mooie weer. En dat komt goed uit, want vliegende bijen betekent dat de eerste honing dit jaar al weer geoogst is. Vanaf zondag staat hij weer in ons winkeltje!
Daarnaast is het ook heel gunstig voor de aardbeien van onze buren Jacqueline en Rolf. En daar zijn we dus ook heel blij mee, want die lekkere aardbeien hebben we graag in huis! Binnenkort kan ik hopelijk weer aan de slag met het maken van aardbeienjam. Dat zal ook wel weer welkom zijn, want ik ben helemaal door mijn jamvoorraden van vorige jaar heen.
Abonneren op:
Posts (Atom)





