dinsdag 27 oktober 2009

Geroosterde kip met pompoen, zoete aardappel en pastinaak

Christiaan is tegenwoordig helemaal gek op kip. Mijn jarenlange aversie van kip is omgedraaid door het eten van scharrelkippenbouten, voor een kipfilet krijg je me nog steeds niet echt enthousiast. Maar goed, na vele kippenbouten te hebben gestoofd, bedacht ik vandaag de kip eens te roosteren in de oven. Dus daar gingen de bouten, voorzien van mosterd, honing en een beetje knoflook en even ingesneden voor een snelle garing onder de grill. Ondertussen sneed ik pompoen, pastinaak en zoete aardappel om ze bij de kip in de oven te voegen na ze nog met wat honing, olijfolie en tijm omgeschept te hebben.
Weinig werk, lekker resultaat!

maandag 26 oktober 2009

Groentensoep

Vandaag stond in het teken van herstel van het weekend. Lekker een beetje lam een boekje lezen enzo en 's middags een stukje door het bos rennen. Relaxen dus. Het avondeten werd daarom ook samengesteld uit de aanwezige voorraad. Het werd deze groentensoep met wortel, pastinaak, spekjes, borlottibonen, aardappel, cantarellen, groene kool en witte wijn. Lekker met nog wat geraspte parmezaan erover. De wintertijd is nu echt begonnen.

Lam

Na afsluiting van de zondagkunst en -café bleven Bruno en Marieke eten. Als voorgerecht maakte ik deze salade met pompoen.
Als hoofdgerecht zetten we dit stuk lam in de oven en aten we dit met kardemomworteltjes en geroosterde aardappeltjes.


Als nagerecht hadden we Munster met karwijzaad en natuurlijk een Gewurztraminer. Mmmmmm.......



Bij de koffie nog een stukje Normandische appeltaart met calvadosroom.


Zondagkunst

Gisteren was er wederom een editie van Zondagkunst. Onze goede vrienden Bruno en Marieke verzorgden een geslaagd optreden met hun ensemble Mr. Probe.
Voor bij de koffie maakte ik deze cake met pompoen en peer.

De avond tevoren maakte ik deze al eerder gemaakte Tunesische schotel met couscous, wortel, aardappel en wilde spinazie en Harderfilet. Helaas weigerden ze bij de viskraam waar ik bijna iedere week kom de vis voor me te fileren en moest ik dus zelf de filets van de graat lossnijden. Niet uitgerust met een fileermes lukte het toch nog redelijk.


De bakkers op bezoek

Vorige week was de bakkersvereniging weer bij ons bijeen en probeerde ik weer iets bijzonders te maken van de broodmaaltijd. Na de soep serveerde ik deze ronde broden waarvan ik sandwiches maakte. Elk brood had een ander beleg met onder andere gerookte kip, mosterdmayonaise, uitgebakken spek en tomaat.

Megabuffet

Een paar weken geleden maakte ik een dinerbuffet voor bijna 100 gasten. Een hele onderneming waar helaas niet zo heel veel foto's van zijn gemaakt. Christiaan maakte nog wel deze foto's van mij terwijl ik met behulp van een krukje in de pan met boeuf en daube sta te roeren. Hard werken hoor!



Van het buffet zijn enkel deze foto's van de salade Nicoise en pastei met appel over. Foto's van de krielaardappeltjessalade met grove mosterd, 25 liter pompoensoep, Marokkaanse gehaktballetjes met ras el hanout, kruidenboter en tapenade voor bij het brood, de kaasplank van de Leyedaeler, de walnotentaart met chocoladesaus, Normandische appeltaart met calvadosroom en pruimenamandeltaart hebben we helaas niet.





maandag 19 oktober 2009

Nasi met makreel

Dat was even een tegenvaller op de markt toen er geen makreel was. Het werd deze koningsmakreel, die eigenlijk iets te groot was. Iets te groot voor de oven, en ook iets te groot voor ons. De katten vonden dat overigens geen probleem.
Terwijl de katten de voorkeur gaven aan puur makreel, verwerkte ik de makreel in een heerlijke nasi. Een succesnummer, dit recept uit het nieuwste boek van Rick Stein.