zondag 28 juni 2009

vervolg zomerse lunch

Vervolgens een wrap met gerookte kip en avocado of
met rosbief, mierikswortel en radijs.

Een zoetzure noedelsalade (ter plekke bedacht recept) met Hollandse peultjes, komkommer, kip en sesamzaad.


En tenslotte een fruitsalade met seizoensfruit en basilicum.



Zomerse lunch

Ter gelegenheid van een feestje maakte ik vandaag een walking lunch. Een lunch bestaande uit kleine gerechtjes die iets groter zijn dan een hapje, maar wel min of meer uit de hand gegeten kunnen worden zodat mensen zich vrij kunnen blijven bewegen en dus niet aan een zitplaats gebonden zijn. Het is een populair concept, maar voor mij was het de eerste keer. Het weer was lekker dus mijn zomers menu paste perfect bij de sfeer op het terras.
Na de ontvangst met taart serveerde ik gazpacho, een Spaanse frisse groentensoep.
Vervolgens een boerenpaté van slagerij Lejeune.

Een glaasje met meloen, Serranoham en basilicum-muntolie.

Marokkaanse viskoekjes met een komkommersalade met kaneel.
(zie vervolg op opvolgend bericht)

Thais tintje

Misschien niet zo verstandig om een nieuwe soep uit te proberen in een drukke week met een grote groep lunchers. Toch pakte de Thaise soep goed uit. Hieronder een foto van het trekken van de bouillon met gember, rode peper, korianderstelen en citroengras.Bij de borrel de inmiddels al honderden geserveerden (ingekochte) gefrituurde garnalen met eigengemaakte zoetzure peperdip.


Kapucijners

Kapucijners zien er dus zo uit voor ze in de potten van Hak belanden. Je zou het bijna niet meer kunnen weten, want in de supermarkt heb ik ze nog nooit zo gezien. Gelukkig worden ze op de markt nog wel verkocht en aten wij deze week heerlijke verse kapucijners (en had ik na de rode handen van de bietjes nu paarse handen).

Koek en broodjes

Na het zondagkunstprogramma waren ook nog 2 voorstellingen van het openluchttoneel gepland op zondag. Ik voorzag hongerige magen en maakte niet alleen de gebruikelijke kaart, maar ook grote chocolade-cranberrykoeken en bananencake die ik vooral verkocht in de pauze. Ze vielen erg in de smaak, dus wellicht dat ze nog wel vaker op de kaart komen.
Een nieuw broodje verscheen ook op de kaart, geïnspireerd op een eerder gemaakt voorgerecht. Met geitenkaas, bietjes en dragon. De bietjes zijn nu superlekker, alleen jammer dat alles zo rood wordt...




Zondagkunst

De Zondagkunst vorige week bestond uit een optreden van een aantal rondreizende Japanners die een heel bijzondere voorstelling verzorgden in onze nieuwe (uiteraad nog niet voltooide) zaal. Voor de pauze maakten ze Tibetaanse thee naar aanleiding van de Tibetaanse muziek die ze net daarvoor maakten.




Ik had me niet bepaald uitgesloofd voor deze Zondagkunst (sorry, het was een beetje druk en de inspiratie was laag en bleef qua niveau ver achter op het zondagkunstprogramma van deze keer. Ik beloof beterschap!). Toch blijft deze cake met rozijnen en rozemarijn bijzonder en ook erg lekker.




Aardbeien; en hoe mooi het plattelandsleven is!

Elke dag rijden we langs het veld met de prachtig rode zomerkoninkjes in onze straat. De zijweg van de Goirlesedijk die normaal gesproken verlaten is, wordt druk wanneer de verkoop is begonnen en ook wij slaan regelmatig af om de nodige aardbeien in te slaan.


Het boerenleven staat verder ook niet stil met al dat mooie weer. Onze buurman was in de vroege avond nog druk aan het hooien vergezeld door zijn Jack Russell.