woensdag 26 november 2008
Paddestoelen
Ontbijtbijeenkomst
Maandag begon de reguliere werkweek al vroeg in de Hilvaria Studio's. Om 5 uur stonden we naast ons bed om een grote groep gasten om half 8 van een uitgebreid ontbijtbuffet te voorzien. Door sneeuw en het afgekondigde 'spitsalarm' waren we bang dat niemand op tijd zou zijn, maar dat viel alles mee. Er werd zowaar gegeten van het ontbijt, en dat vind ik toch altijd weer een verrassing aangezien mensen vaak niet zo'n trek hebben 's ochtends. Maar ja, wie kan een vers croissantje met boerenboter en jam, of peren en bramen met yoghurt en huisgemaakte muesli met noten en cranberry's nou weerstaan?zondag 23 november 2008
Een goed ontbijt
Surinaamse okersoep
4 tomaten (in stukjes), 2 groene en 2 gele bakbananen (geschild en in grote stukken) en 1 à 2 uien (gesnipperd) in een pan met water koken. Ondertussen kook je het zoutvlees uit in water. Dit moet liefst twee keer. Na ongeveer 15 à 20 minuten voeg je van gehakt gedraaide balletjes, het zout vlees en de stelen van selderijblad toe. Je haalt nu de gare bananen eruit om ze te prakken en tot balletjes te draaien. Belangrijk is wel dat je de groene en gele bananen apart houdt en dus 2 soorten balletjes krijgt. Deze balletjes worden tomtom genoemd.
Wanneer de tomaten stuk gekookt zijn kan het vuur lager gezet worden en kan eventueel het water iets aangevuld worden.
Voeg de okers (gewassen, boven en onderkant afgesneden en in plakjes van ongeveer 1 à 1,5 cm) toe en haal het zoutvlees eruit om in stukjes te snijden en voeg ze weer bij de soep.
Voeg ongeveer 3 eetlepels gedroogde garnalen, 3 eetlepels pimentbollen en bouillonpoeder toe. Voeg een ongesneden hete peper toe en kook deze ongeveer 5 minuten mee. Let op dat hij niet kapot gaat!
Voeg tenslotte selderij en spinazie toe en na ongeveer 10 minuten is de soep klaar.
donderdag 20 november 2008
Brabantse cultuurprijs
Jippie! De Hilvaria Studio's zijn genomineerd voor de Brabantse cultuurprijs!
Vandaag werden tijdens een congres georganiseerd door UITmarketingburo in onze locatie de 3 genomineerden bekend gemaakt die kans maken op de titel Cultureel ondernemer 2008 en een geldbedrag van 20.000 euro. Vereerd als we al zijn met deze nominatie hopen wij natuurlijk ook deze prijs in de wacht te slepen. We hopen mooie dingen te gaan doen met de Hilvaria Studio's in de toekomst en het geld kunnen we goed gebruiken voor de tribune die we in de zaal die we verbouwen gaan plaatsen.
Ik hoop dat jullie allemaal stemmen op ons, want hoe meer stemmen we krijgen, hoe groter de kans dat we de prijs zullen krijgen!
Stemmen kan via www.brabant.nl/cultuurprijs
Vandaag werden tijdens een congres georganiseerd door UITmarketingburo in onze locatie de 3 genomineerden bekend gemaakt die kans maken op de titel Cultureel ondernemer 2008 en een geldbedrag van 20.000 euro. Vereerd als we al zijn met deze nominatie hopen wij natuurlijk ook deze prijs in de wacht te slepen. We hopen mooie dingen te gaan doen met de Hilvaria Studio's in de toekomst en het geld kunnen we goed gebruiken voor de tribune die we in de zaal die we verbouwen gaan plaatsen.
Ik hoop dat jullie allemaal stemmen op ons, want hoe meer stemmen we krijgen, hoe groter de kans dat we de prijs zullen krijgen!
Stemmen kan via www.brabant.nl/cultuurprijs
woensdag 19 november 2008
Hutspot!
Vandaag was een drukke dag op de Hilvaria Studio's. In de keuken had ik het echter niet zo heel erg druk. Na het maken van broodjes voor de lunch kon ik daarom alvast het avondeten bereiden. Geen overbodige luxe want de voorbereidingen voor het congres van morgen duurden tot 9 uur. Stampot kun je echter best vooraf maken gelukkig.Ik weet niet zo goed waarom, maar ik bedacht deze week eens hutspot te maken. Waarschijnlijk voor het eerst in mijn leven. Zus Anke heb ik wel eens horen zeggen dat dat heel erg lekker is met biologische wortels. Je raadt het al; tijdens het inzoomen op de hangende boerenkool kocht ik stiekem wortels op de markt zaterdag. Bij de scharrelslager uiteraard de saucijsjes ingekocht, maar toen... Zoals ik al zei, ik maakte nooit eerder hutspot; hoe moet dat eigenlijk? Wat is de verhouding wortel, aardappel en ui? Kook je de ui mee of bak je een gedeelte om later toe te voegen? Hoe krijg en behoud je de smaak?
Na vraag aan Christiaan naar zijn voorkeur, begreep hij mijn vraag niet helemaal goed en vroeg hij aanwezige gasten aan de bar hoe hutspot gemaakt moest worden. Het devies was: alles in de pan en dan is het tegelijk klaar. Uh, ja, maar hoe groot is het dan gesneden? en hoeveel water moet daar bij? En waar het me vooral om te doen was, hoe wilde Christiaan zijn stamp, veel ui of weinig, vooral veel wortel of juist veel aardappel? Uiteindelijk heb ik het volgende gedaan.
Gelijke hoeveelheden aardappels (in vieren) en wortel (in blokjes) met een iets kleinere hoeveelheid gesnipperde ui in een pan met niet te veel runderbouillon. Na 18 minuten koken kwam ik de keuken in en bleek de pan drooggekookt te zijn (nooit weggaan als je iets op het vuur hebt staan; gaat (bijna) altijd mis!). In paniek heb ik er nog wat bouillon bijgegoten maar ik had eigenlijk de hutspot al tot prutspot omgedoopt. Maar na voorzichtig kijken en de gaarheid testen bleek ik exact op tijd te zijn geweest; de aardappels waren gaar en er was niks aangebrand. Alle smaak zat dus in de groente en niet in het kookwater dat ik door de gootsteen had kunnen gooien wanneer ik meer water had opgezet. Een beetje boter erbij, even stampen en de hutspot was klaar.
Nu de volgende keer nog echte jus erbij (deze kwam uit de knijptube..) en ik ben een echte Hollandse huisvrouw.
Hoe maken andere mensen eigenlijk hutspot? Doet iemand er nog witte bonen bij (las ik op internet)?
maandag 17 november 2008
Confit de Canard
Abonneren op:
Posts (Atom)




