zondag 3 april 2016

Opening tentoonstelling Mathieu Chevallier


De exposities die we in Hilvaria Studio's hebben kunnen me blijven verrassen. Vandaag hadden we de opening van het werk van Mathieu Chevallier, een Franse kunstenaar die vooral een performancekunstenaar is. Dat maakt zijn werk interactief en steeds in proces. Neem daarbij dat zijn Engels niet zo goed is, en mijn Frans ook niet, en het bleek soms best moeilijk om zijn werk te duiden. De opening ging naast een rondleiding langs zijn werk gepaard met een performance 'Striptease' genaamd. Een bijzondere act waarbij hij met water gevulde vuilniszakken aan zijn lijf bond bewegend op de muziek om ze vervolgens lek te prikken met messteken die hij toebracht. 



Het is behoorlijk vervreemdend en roept allerlei associaties op, niet alleen van een striptease, 
maar ook van de terroristische aanslagen die gepleegd worden met bomgordels.


In zijn beeldende werk maakt hij onder andere gebruik van 'protheses' die hij mensen op het gezicht plakt waarvan hij vervolgens foto's maakt. Sommige portretten worden er akelig van en brachten ook weer veel associaties, maar ze fascineerden ook. Niet makkelijk soms, maar een boeiende tentoonstelling waar ik denk ik nog wel vaak naar zal kijken.


Daarnaast was Ellis Kiers te gast. Zij verzorgde voor de opening heerlijk eten. 



Alles zelf gemaakt, medjouldadels gevuld met chorizo omwikkeld met bacon en gebakken en ook deze bijzondere bloemen van witte chocola met onder ander steranijs, kruidnagel, jeneverbes en geroosterde boekweit.





  Een klein koud bietensoepje met sinaasappel en granaatappel


Coppa van wild zwijn en verschillende worsten van schaap, geit en ree, die allemaal fantastisch op smaak waren gebracht met specerijen.


En uit vogelkooitje vlogen 'haar duimen' van karamel op zoethout.


En verder onder andere nog deze taart met zoete aardappel en walnoten, gemarineerde boerentenen (soort grote tuinbonen), geroosterde asperges met oude kaas, pistache en rozemarijn, pastinaakchips, aardperen met appelstroop, brood met botersaus met zwarte knoflook en boterkoek met noten en karwijzaad.


Een groot feest!



En dan is het ook nog eens de eerste zomerse dag van het jaar.
 

 


donderdag 31 maart 2016

Pasen in Fontainebleau

 

Heel Europa zou koud en nat zijn het afgelopen Paasweekend. Maar als wij onze zinnen ergens op hebben gezet, geven we dat niet graag op. We zouden en moesten ons eerste kampeerweekend gaan maken, en hoewel het natte weer niet veel goeds voorspelde voor de bouldermogelijkheden, daalden we toch af tot net onder Parijs naar de bossen van Fontainebleau.
Na vrijdagavond ons tentje opgezet te hebben bij een stralend zonnetje maakten we snel de barbecue aan voor onze eerste maaltijd in de buitenlucht en om ons daarna te kunnen warmen aan het vuur, want, toegegeven, het koelde wel redelijk af.
Maar ook de volgende ochtend bleef het droog en we gingen eerst maar eens naar Milly la Foret om onze voorraden aan te vullen. Dit dorpje telde 3 bakkerijen, 2 slagers, een charcutterie en fromagerie. En overal stond een rij buiten!





Wij begrepen op zich best waarom, alles zag er fantastisch uit! 



Met een stokbrood en kaas in onze tas gingen we het bos in, van plan om een dagje buiten te gaan spelen op de rotsen en in het lekkere duinzand. 



Terug op de camping ging de barbecue aan voor een fantastische entrecote en gegrilde pompoen. 
Wat is die slager fantastisch!


En nadat we de volgende dag de tent hadden ingepakt leek het ons een goed moment voor nog een wandelingetje voordat we naar huis zouden rijden. Niet ver van de camping leek een mooie rondwandeling te zijn, de sentier de 25 bosses. Nergens stond aangegeven hoe lang de wandeling was en eigenlijk stond ik er ook niet echt bij stil wat bosses zijn.


Het bleek een prachtige wandeling te zijn waarbij je continu dwars over de rotsblokken gestuurd werd, of je door smalle doorgangen moest wurmen. Maar niet veel later begon ons te dagen wat die bosses waren. Het bos ligt vol kleine heuvels, en wij mochten er 25 beklimmen. Dat gaf een prachtig uitzicht over de omgeving elke keer, maar na 18 heuvels waren we er eigenlijk wel een beetje klaar mee...


Uiteindelijk kwamen we bijna zeven uur later terug bij ons auto. Bleek het een route van 16 km te zijn met 900 meter hoogteverschil waar zo'n 6 uur voor staat en aangeraden wordt twee liter water mee te nemen. Vandaar dat ik op een gegeven moment zo dorstig werd!


 

woensdag 16 maart 2016

Carrotcake en een oppepper voor de middag

 

Wij vonden deze taart van vorige week wel het fotograferen waard. Het was een heerlijke carrotcake met een overdadige topping van noten, gedroogde appel en meer.


En verder nog wat foto's van wat versnaperingen die ik deze week maakte om een middag vergaderen voor onze gasten veraangenamen. Ik maakte labneh met za'atar en granaatappelpitjes, hummus en gegrilde paprika/geitenkaasspread die ik serveerde met groenten en zelfgebakken platbrood.


Dat platbrood maakte ik voor het eerst, maar was een groot succes. Zoveel lekkerder dan die pitabroodjes die je in de winkel koopt, en eigenlijk helemaal niet moeilijk te maken door het magische brooddeegrecept uit Veg!
 

maandag 7 maart 2016

Kampvuurfeestje


Ter ere van onze verjaardagen organiseerden we afgelopen zaterdag ons eerste kamvuurfeestje. Nadat het vrijdag de hele dag aan een stuk had geregend, bleef het zaterdag gelukkig droog, want dat is toch wel een enige echte vereiste voor zo'n feestje buiten. Al weken waren we bezig met hout sprokkelen en de enorme stapels waren goed voor een nacht goed doorhalen met onze vrienden. Christiaan maakte het vuur aan en ik zorgde dat de gluhwein gereed was er boven te hangen.

   Naast marshmellows en kastanjes hadden we een grote hoeveelheid mais die gepopt kon worden in mijn zelfgeknutselde popcornmaker. Ik ben niet zo heel handig met dit soort geknutsel, maar hij deed het toch echt!




Naast gluhwein en warme chocolademelk waren ook de limonades die ik gemaakt had erg populair.


Het grote hoogtepunt van de avond was wel de enorme brie die we boven het vuur tot een kaasfondue maakten. Ook dit was nieuw voor mij om te doen en nou was het sowieso weinig ingewikkeld, maar het is toch altijd afwachten hoe het resultaat is.


De gesmolten brie bleek echter een grote favoriet en veel mensen konden er niet vanaf blijven.


Tenslotte moesten er nog wat hamburgers gegrild worden. Omdat we kleine broodjes wilden gebruiken moesten we alle hamburgers met de hand vormen, iets waar ik een dag eerder een uurtje mee bezig was. Maar het resultaat was wel heel erg lekker, zeker met mijn eigengemaakte ketchup erbij.


woensdag 3 februari 2016

Speciaal voor Frans

  

Ik heb een hekel aan de winter, maar een mooie zonsopgang wanneer je moet beginnen met werken, maakt het soms wel een beetje goed.
Geïnspireerd door Frans stond ik afgelopen zondag weer op tijd op om de keuken in te gaan om eens iets nieuws te maken voor onze gasten. Met alweer heimwee naar de zomerse Oostenrijkse bergen, maakte ik deze week apfelstrudel. Hier en daar even een recept ingekeken, nog een tip van Frans (die piment doet het 'm inderdaad!) et voila! de eerste apfelstrudel stond op de kaart en was binnen no time uitverkocht.


Kijken of ie volgende week weer zo populair zal zijn en me net zo goed afgaat als deze week!




Ook op maandag was het tijd voor wat nieuws. Hoewel januari voorbij is en dat hele gezonde gedoe dan niet meer hoeft, dacht ik, wilde de organisatie van de bijeenkomst op 1 februari graag wat gezonde snacks tijdens de pauze. Ik maakte dus mijn eigen granolabars en glaasjes met vers fruit. Overigens gingen de brownies die er nog stonden van de ontvangst als eerste op!