donderdag 8 mei 2014

We zijn weer aan de slag


Zo, ook op de Hilvaria Studio's is het werk inmiddels al weer hervat. Zondag werd een bijzondere nieuwe tentoonstelling geopend tijdens Zondagkunst en de taart vloog die dag de keuken uit.
Halsoverkop moest ik deze extra chocoladetaart bakken om aan alle vraag te voldoen. En ook die was al snel uitverkocht.




 Vandaag begon de dag voor onze gasten met een kopje koffie en wat lekkers van de etagères.


Om eens iets anders te serveren gedurende de dag, maakte ik gember-citroenlimonade, een volwassen drankje met pit van de verwarmende gember. Best welkom op deze regenachtige dag.


Om de lente toch nog de kop op te laten steken serveerden we bij de borrel Hugo, een aperitief van vlierbloesemsiroop, prosecco, munt en citroen. 


zaterdag 3 mei 2014

Nog meer kampvuureten


 

Zelfs als het regende kookten we gewoon door. Onder een luifel of tarp stookten we een vuurtje in de barbecue en hingen we de pan met saus gewoon erboven.


Deze prachtige soep met kikkererwten, croutons en pesto zou thuis ook niet misstaan, vond ik zelf.
 

Ook het rooster werd boven het vuur gehangen voor wat in knoflook, citroen en munt gemarineerde kip en groentenspiesen.


Maar het feest was natuurlijk pas compleet toen de popcorn in de pan begon te poppen en we al visioenen hadden van de eerste campingbioscoop waar wij voor de popcornverkoop zouden gaan zorgen!



De laatste avond sloten we in stijl af met het vieren van een verjaardag met deze appel-rumrozijncake.
Ik hoop dat we snel weer kunnen kamperen, want dit smaakt naar meer, binnenkort kan dat suffe gasflesje voor eens en altijd thuisblijven!





Meer kampvuurkoken!


Het lijkt alsof ik altijd op vakantie ben! Want alweer een uitgebreide fotoreportage van koken op het kampvuur. Met een groep klimmers gaan we al weer jaren op rij in de meivakantie boulderen in Fontainebleau, net onder Parijs. Voor de meesten is dat boulderen het allerbelangrijkste, maar je begrijpt dat voor mij eten nog altijd hoog blijft scoren. Helaas was het weer niet zo geweldig en was het vaak te nat om te klimmen, maar gelukkig hoefde het de kookpret niet te drukken. De auto werd dus weer volgeladen met kookatributen, er werd gezorgd door voor een zaag en bijl en onderweg werd nog even hout gesprokkeld waar al snel een prachtig kampvuur van gemaakt werd.



Het ideale van dat koken op het vuur is dat iedereen graag bij het vuur zit, omdat het gezellig en warm is, en je tegelijkertijd die mensen aan het werk kan zetten met de opdracht in de pan te roeren!


Ondertussen bereidde ik bijvoorbeeld een stukje zalm voor op een bedje van citroenplakjes, belegd met tijm, boter en een beetje witte wijn.


Onder de driepoot hingen we een grote open pan waarin de groenten makkelijk werden gebakken.



En de zalm lag in een hoekje van het kampvuur te garen.


zondag 9 maart 2014

Kamperen is niet langer creperen met een Dutch oven!


Wat doe je begin maart als je drie en een halve vrije dag in het verschiet hebt en de weersverwachtingen goed zijn? Je pakt je kampeerspullen en klimschoenen en rijdt naar Fontainebleau, net onder Parijs, natuurlijk!
's Nachts nog behoorlijk koud, maar overdag stralend weer. Met wat warme kleren en een vuurtje in de avond was het een geweldig verblijf.
  
Voor onze verjaardag kregen we van vrienden een Dutch oven en gietijzeren pan met alle toebehoren. Vanaf nu geen lullige gaspitjes meer voor onze kampeertrips, maar stoer koken op het kampvuur. Na een eerste dagje boulderen bakten we allereerst wat pompoenblokjes in de koekenpan op het vuurtje dat we stookten.
 


Vervolgens ging de pompoen in een korstdeeg, die we dan wel heel gemakkelijk bij de Franse supermarkt hadden gekocht, samen met wat geitenkaas en salie en appareil, oftewel room met ei.


Vervolgens in de voorverwamde Dutch oven...


 

En ja hoor, zomaar op de camping, had ik een hartige taart gebakken!


En alsof dat nog niet genoeg was, konden er ook nog wel wat gevulde appels achteraan!



Ook de volgende dag moest het vuur weer aan om ons warm te houden en te kunnen koken.


Terwijl ik op het vuur een pastasaus maakte verwarmde ik ook de 'oven' voor met het juiste aantal kooltjes voor het pièce de résistance van de avond.
 

Daar nog even een laatste hand aan...
 

En dan eerst aan tafel, of rond het vuur dan, voor een bordje pasta! Het was maar een eenvoudige saus van ui, wortel, bleekselderij, wat tomaat uit blik, wat kruiden, wijn en een beetje van de room die overbleef van de taart, maar wat werd dat lekker door die rokerige smaak van het vuur!










Maar dan komt het werkelijke Dutch-oven-huzarenstukje van de vakantie, een echte appelcake!
Zo wordt kamperen wel heel erg luxe!


zondag 2 februari 2014

Alweer 10 jaar Hilvaria Studio's...


Gisteren was het 10 jaar geleden dat Hilvaria Studio's officieel open ging. Met nog maar een fractie van het gebouw dat we nu in gebruik hebben en met amper ervaring zijn we begonnen aan een avontuur in ons conferentie- en kunstcentrum. Ik weet niet of onze verwachtingen overeen zijn gekomen met de realiteit en er waren af en toe best wel wat hobbels op onze weg, maar dat we de afgelopen 10 jaar voor geen goud hadden willen missen, is zeker! Wie had ooit gedacht dat een psycholoog zich tot gastheer en ondernemer zou ontpoppen en een, toen nog niet eens afgestudeerd, neerlandica zich zo thuis zou voelen in de keuken. Ik had niet verwacht dat ik ooit nog zou koken en bakken voor mijn werk en hoewel ik dat nog altijd spannend vind, omdat ik de lat steeds iets hoger wil leggen, geniet ik van het resultaat dat uit mijn handen komt.
Deze zondag was wel wat anders dan de eerste zondagen dat we open gingen, 10 jaar geleden. Mijn taarten hebben intussen een reputatie gekregen en mijn brownies veroorzaken verlekkerde blikken. Ik hoop er nog veel te mogen bakken!

Diner


Vorige week weer eens een diner verzorgd voor vergaderende gasten. Het begon met een salade van sinaasappel en grapefruit met gerookte eendenborst.


Vervolgens lasagne van zalm, rivierkreeftjes en spinazie.
En toe honing-whiskyparfait met espressogranita.
 

Zondagkunst


Op 19 januari was er weer Zondagkunst in Hilvaria Studio's. Terwijl het buiten nog fris was, stroomde het binnen vol bezoekers voor dit kunstprogramma. Bij de koffie maakte ik dit keer chocoladekoekjes met tijm en zout. Dat was weer een zeer geslaagde combinatie die ik zeker vaker wil toepassen.



In de Kodakzaal was naast de nodige gesprekken en filmpjes een optreden van 
Jeroen van Vliet te beluisteren.