donderdag 7 maart 2013
Hartig taartje met ui, tijm en reblochon
Op mijn verjaardagsfeestje maakte ik al een grote versie van deze hartige taartjes met zachte ui, tijm en reblochon. Vandaag trakteerde ik onze gasten erop tijdens de middagpauze.
Zondagkunst
Afgelopen zondag was er weer Zondagkunst. Er kwamen heel wat mensen af op de nieuwe tentoonstelling die ook nog gezellig bleef hangen in het café. Deze warme dadeltaartjes met walnoten en sinaasappel vlogen dan ook de keuken uit.
Voor bij de ontvangst van de gasten van de Zondagkunst maakte ik deze sinaasappelmarmercake. Gek genoeg kan ik me niet herinneren ooit eerder een marmercake gemaakt te hebben, een primeur dus. De volgende keer zou het misschien leuker zijn om iets meer vermenging te krijgen, nu moest je soms kiezen tussen donker of licht!
En terwijl de middag vorderde en mensen aan bier en wijn gingen werden bitterballen en borrelplankjes besteld.
Diner
Deze week moest ik twee keer zelf een diner verzorgen voor onze gasten. Meestal verzorgt het Kookhuys dit voor ons, maar de aantallen waren zo klein dat het niet echt de moeite van het sjouwen was. Ik ging dus zelf aan de slag in de keuken. Om het prille begin van de lente te vieren maakte ik lamskoteletjes met kaneel en gekarameliseerde lenteui. Heerlijk mals!
Als nagerecht een heerlijk stuk versgebakken taart met bramen en toef crème fraiche.
zondag 3 maart 2013
Lang zal ik leven!
Vrijdag was ik jarig en we hadden heel wat gasten uitgenodigd die ik graag vol wilde stoppen met lekker eten. Nou zijn feestjes die beginnen met koffie en taart eigenlijk niet mijn favoriet, maar aan de andere kant is taartbakken wel een favoriete bezigheid. Ik sloofde me dus weer uit en maakte twee taarten die nog in de experimentele fase waren en me dan ook tijdens het maken behoorlijk zenuwachtig maakten. Het idee voor de taarten had ik opgedaan in Oostenrijk tijdens onze wandelvakantie afgelopen zomer. In een berghut werd een enorme mokkataart geserveerd die er fantastisch uitzag. Ik vond een recept voor een mokka-walnotencake. Het resultaat leek op zich goed, maar veel te laag. Ik moest er dus nog een bakken om ze boven op elkaar te stapelen om een gewenste hoogte te krijgen. Vervolgens smeerde ik er een dikke laag slagroom met espresso overheen waar ik een heel klein beetje gelatine in had verwerkt om wat extra stevigheid te houden. Tenslotte verkruimelde ik er cantuccinikoekjes overheen, strooide wat geroosterd amandelschaafsel en goot er als finishing touch nog wat chocoladeganache overheen.
Dat ging allemaal goed eigenlijk, de tweede taart met maanzaad was een grotere uitdaging. Een recept voor maanzaadcake haalde ik uit een Oostenrijks kookboek. De twee delen stapelde ik ook weer op, dit keer met frambozenjam ertussen. Het moeilijke gedeelte kwam nu echter pas. Bovenop de cake wilde ik een dikke laag kwark/roomkaastaart en daarbovenop een dun laagje frambozengelei. ik bleek allereerst niet voldoende kwark en roomkaas te hebben om een flinke laag te maken. Ook een recept kreeg ik niet echt gevonden. Uieindelijk heb ik het mengsel aangevuld met karnemelk en gelatine toegevoegd. Had ik iets meer geduld gehad, dan bleef dit mengsel, eenmaal een beetje opgesteven, waarschijnlijk prima bovenop de cake liggen. Nu droop het mengsel aan de zijkant eraf. Zag er ook heel mooi uit, maar niet zoals ik wilde. Frambozengelei eroverheen leek dus niet meer zo'n goed idee. De frambozen die ik in de vriezer vond maakten het uiteindelijk toch nog een succes!
De lemoncheesecake was minder ingewikkeld en kwam perfect uit de oven.
Al snel werden wijn- en bierglazen gevuld en kon de tafel gevuld worden met hartige zaken. Een grote charcutterieplank met coppa, worst, kippenleverpaté, toast, cranberrychutney en ingelegde bietjes. Een lekkere kaasplank en helaas niet op de foto een hartige taart met ui, tijm en reblochon. Nieuwe creatie die ontzettend lekker was, en een vleespastei met appel
We gingen nog een rondje met spinaziedumplings, zelfgemaakte rundersaté en Thaise kippenvleugeltjes voor later op de avond.
zondag 3 februari 2013
Espressosoesjes tijdens Zondagkunst
Vorige week zondag hadden wij weer een zondagkunst en nieuwjaarsreceptie. Bij de koffie maakte ik espressosoesjes. En van weggeweest, deze Franse chocoladetaart. Nog altijd even lekker, maar blijkbaar raken mensen in januari in paniek bij de gedachten aan chocoladetaart. Taart met fruit is natuurlijk veel gezonder...
Het is hier mooi!
Vannochtend om half 8 ging Christiaan al naar buiten om deze foto's te maken van onze prachtige omgeving. Jammer dat het niet veel langer dan een kwartier zo mooi bleef.
Boerenkoolsalade met cranberry-citrusdressing en confit de canard
Op de markt kocht ik een boerenkool om eens niet in de stamppot te doen, maar mee te doen aan de nieuwe trend van 2013. Boerenkool, en eigenlijk vooral het Amerikaanse familielid kale, is verschrikkelijk hip. Ik kan dus niet achterblijven en na eerder in de week een pasta met boerenkool en shiitake gemaakt te hebben, stond nu een salade van boerenkool met cranberry-citrusvinaigrette en gedroogd fruit met confit de canard en gebakken aardappeltjes op het menu.
Abonneren op:
Posts (Atom)