donderdag 16 augustus 2012

Nog meer Oostenrijkse culinaire hoogtepunten


Eigenlijk beviel al het eten in Oostenrijk me wel. De Käsespätzle valt de eerste keer wat zwaar, maar na een flinke bergwandeling fietst het er wel in.


Christiaan moest vooral aan het eten van zijn moeder denken bij deze Rostbraten mit zwiebeln die we in het dal aten.


Een runderbouillon met knödel is een goede opkikker.


 Deze extra feestelijke germknödel aten we op de verjaardag van mijn zus die we vierden in de Neue Regensburgerhütte. Slingers, kaarsjes en balonnen namen we zelf mee.


De Schlutzkrapfen kende ik nog niet, maar zijn weer een variant op de ravioli en dumplings die ik al in veel verschillende landen ben tegengekomen en die we elke keer weer verrassen.


En natuurlijk het hoogtepunt van de Oostenrijkse keuken; de Kaiserschmarrn. Een geweldige dikke omeletachtige pannenkoek met poedersuiker. De beste aten we ook in de Neue Regensburgerhütte. De rozijnen waren flink in de drank geweekt en dat gaf wel een 'geweldige' finish touch. 

woensdag 15 augustus 2012

Heerlijk eten in het Stubaital


We zijn alweer even terug, helaas, van een geweldige vakantie in Oostenrijk, het vakantieland van mijn jeugd. Net als 24 jaar geleden maakte ik een tocht door het Stubaital rond Neustift. Christiaan ging voor het eerst mee, mijn zus was er net als de vorige keer wederom bij, dit keer bijgestaan door haar man, een echte Oostenrijkofiel (is dat een woord?).
Iedere dag liepen we met onze rugzak van zo'n 12 kg van de ene naar de andere hut. Daar aangekomen was het elke keer een geweldig onthaal op een zonnig terras met een groot glas bier en iets lekkers uit de keuken.




Eén van mijn favoriete hapjes uit Oostenrijk is Schmalz. Niet bepaald het meest gezonde gerecht, maar na al dat lopen in de gezonde berglucht kan mijn lijf dat vast wel aan.


 In de Nürnbergerhütte aten we deze Brettljause, een plankje met huisgerookte ham en spek, lokale kazen en nog meer heerlijke vleeswaren. Een waar culinair hoogtepunt!


In de Nürnbergerhütte bleef het feest, want de ene na de andere versgebakken taart kwam de keuken uit. We moesten goed ons best te doen om zo veel mogelijk te proeven, want de stukken die afgesneden werden waren niet bepaald klein.


Maar eigenlijk kwamen we om de haverklap heerlijke taart tegen. Deze heerlijke maanzaadtaart aten we in de Karalm onderweg naar het dal.


woensdag 11 juli 2012

Even het laatste zondagcafé


Afgelopen zondag was even het laatste zondagcafé. We gaan 4 weken dicht vanwege zomersluiting. Er kon nog even genoten worden van aardbeientaartjes en bagels met banaan en maple syrup.


dinsdag 10 juli 2012

Bruiloft in de zon


 

Zaterdag hadden we weer een bruiloft op een prachtige zomerse dag. De bruidstaart was, heel orginieel én lekker, appeltaart.



Na wat geborrel op het terras werd een uitgebreid 6-gangendiner geserveerd in de Leuvenzaal door het Kookhuys.








maandag 2 juli 2012

O jee, mijn gasten volgen een dieet!


Onlangs maakte ik een snelle maaltijd voor tijdens een bijeenkomst die in de middag en avond gehouden werd. Om niet heel lang van het werk gehouden te worden kozen ze voor een maaltijd in buffetstijl in plaats van een uitgeserveerd driegangendiner. Uiteindelijk leek het me het beste om alles op een grote tafel te zetten waar ze aan konden zitten zodat ze zichzelf konden bedienen en er zo lang -of kort- over konden doen als ze wilden. Een soepje en nagerecht serveerden we nog even uit en de warme quiche kwam ook zo uit de oven op tafel.

De salades konden mooi op temperatuur komen op tafel.




Door een foutje in het e-mailverkeer kreeg ik pas heel laat te horen dat er 2 deelnemers waren die nogal uitgebreide dieetwensen hadden. Het mailtje omvatte bijna 2 pagina's met wensen en restricties en het kwam er op neer dat zoals ik het nu bedacht had alleen de zelfgemaakte tomatensoep gegeten kon worden. Maar goed, ik ben de beroerdste niet, dus ik deed mijn best om ook voor deze mensen een lekkere maaltijd neer te zetten. De salade hierboven met courgette en geitenkaas paste wel in hun dieet en ook een salade met wat tomaat, gegrilde asperges en kwartelei was mogelijk, maar alles waar gist in zat of van gewone bloem gemaakt was, viel af. Ik maakte daarom deze heel lekkere en gezonde salade met quinoa en rode rijst.
Een dieet hoeft niet altijd vervelend te zijn!


zondag 1 juli 2012

Zomers feestje



Onze gasten gisteren gaven al voor de derde keer een feestje bij ons! Daarmee voelden wij ons wel erg vereerd en naast dat ik nog eens extra mijn best deed, was het ook reden om wat meer ontspannen te zijn. Ik vind het altijd spannend om voor mensen te koken die ik nog niet zo goed ken. Je hoopt maar dat mijn kookkunsten aansluiten bij de verwachtingen. Mensen die voor de derde keer komen zijn ongetwijfeld tevreden geweest in het verleden, dus dat geeft echt een gevoel van vrijheid tijdens het koken.


Dit keer wilden ze een feestje 's middags geven en de gasten eerst ontvangen met koffie en wat lekkers erbij. Terwijl iedereen lekker op het terras zat gingen wij een uurtje later van start met het serveren van 7 kleine gerechtjes. Het begon met een glaasje met Serranoham, meloen en een frisse dressing van munt en balsamico.

De etageres werden intussen vervangen door wat nootjes, olijven en brood met tapenade.


Na een aantal speeches moest ik wel even goed mijn best doen om de tijd in te halen om op het afgesproken tijdstip klaar te zijn. Na het applaus serveerde ik direct een kopje paprikasoep met Hollandse garnalen en kon ik meteen door met de bordjes uit te zetten voor de paté van slagerij Lejeune met wat salade en compote. Om de vegetariërs niet teleur te stellen die zich al hadden gemeld voor een glaasje meloen zonder ham, maakte ik snel een bordje salade met geitenkaas.


De vierde gang was één van mijn persoonlijke favorieten en ook bij de gasten vielen deze Marokkaanse viskoekjes met een komkommersalade met kaneel goed in de smaak.


Een hartig taartje met groenten volgde.


Wat kaas van boerderij De Leijedaeler met notenbrood en perenvijgenjam uit eigen keuken.


En tenslotte, precies op tijd, een glaasje met in sinaasappel en munt gemarineerde aardbeien met vanillehangop en cantuccinikruim.