zondag 6 september 2009

Worst

Naast een bezoek aan de markt gingen we gisteren langs bij slagerij Lejeune in Tilburg. Daar
maken ze de lekkerste worsten en vleeswaren. We hebben ons voorgenomen iedere week iets uit te proberen. Vandaag was het Italiaanse salami. Lekker!

Taartperikelen

Vanochtend dacht ik het weer makkelijk te hebben met mijn kant-en-klaredeeg uit Frankrijk. Even uitrollen en in de vorm stoppen... maar dat feest ging echter niet door. Bij het uitrollen bereikte een vreemde lucht mijn neus, een beetje als zurige kaas.... Helaas, het deeg was korter houdbaar door het vervoeren en kon de prullenbak in.
De vulling was echter ook al bijna klaar, en om die nu weg te gooien, vond ik zonde. Dan maar proberen de citroenvulling te bakken in kleine kant-en-klare bodems.



Mmmm, misschien ook niet zo'n goed idee.


Er zat niks anders op dan helemaal opnieuw te beginnen. De tijd begon te dringen, gelukkig vond ik nog walnoten (gepeld!) en maakte ik in een mum van tijd een notentaart.
Hehe, het is gelukt!






Laksa met gegrilde kabeljauw en sambaltrassi

Gisteren gingen we na een lange zomerstop eindelijk weer eens naar de Tilburgse markt. Ik had me er op verheugd om weer te gaan en gewapend met flinke boodschappenlijst gingen we op pad. Ik werd weer hebberig van de verse mais, vijgen, pruimen en noem maar op wat er allemaal voor lekkers was. Een bezoek aan de toko hoorde ook tot het plan want ik wilde een laksa maken met kabeljauw naar recept van Rick Stein. De basis was een kruidenmengsel met onder andere citroengras, rauwe cashewnoten, kurkuma en gedroogde garnalen. Die moest flink aangebakken worden, waardoor ons huis nog harder ging stinken. Maar uiteraard was het weer de moeite waard. Bouillon, kokosmelk en noedels werden toegevoegd en een heerlijke soep was het resultaat. Een stukje gegrilde kabeljauw, verse basilicum, koriander en munt en zelfgemaakte sambaltrassi maakten het feestmaal compleet.


Nasi

Je zult het niet geloven, maar dit was de eerste keer in mijn leven dat ik nasi maakte. Vroeger hield ik er ook niet zo van, maar Christiaan is er zeker dol op. Ik gebruikte een recept van Lonny, maar voegde iets te veel selderij toe. Verder was het niet slecht voor een eerste keer. Uiteraard mag ik er eigenlijk geen basmatirijst voor gebruiken, maar ik had geen andere (gekocht). Toch nog eens proberen met andere rijst, minder selderij en wellicht nog wat andere recepten nakijken. In ieder geval wel voor herhaling vatbaar.
Alleen jammer dat je keuken zo gaat stinken van die trassi. Tijdens het maken heeft het nog wel wat, die stinkende garnalen, maar de volgende ochtend is het gewoon vies. En de dagen daarna ook!

zaterdag 5 september 2009

Zucht... nog wat herinneringen aan de vakantie

Nog wat foto's uitgewisseld deze week, en dus nog wat extra foto's van de markt in Abondance. Had ik eigenlijk al gezegd dat het een hele leuke markt was? Er werd van allerlei heerlijks verkocht door enthousiaste verkopers. Fantastische olijven en tapenades bijvoorbeeld.

De worstverkoper was een echte machoman. Hij verkocht echt zoveel smaken dat het moeilijk kiezen was. Gelukkig konden we proeven!



Bij de kaaskraam hebben we onze lunch bijelkaar geproefd. Geweldige Beaufort en Abondance en vele andere soorten werden ons aangeboden terwijl druk met Lieveken geflirt werd. Ik proefde wat mediteraan temperament bij de verkopers, terwijl we toch in de Alpen zaten. Een grote tas met kaas werd uiteindelijk gekocht en kon zo de koelkast van ons chalet vullen.



woensdag 2 september 2009

Kliekjesdag; kipspiesjes en couscoussalade

Deze kipspiesjes met munt en citroen had ik nog in de diepvries liggen na een barbecue. Even op de grilpan en een couscoussalade met wat op voorraad was (tomaat, komkommer, olijven, geroosterde paprika en verschillende verse kruiden) en we hadden een geslaagde kliekjesdag en hoefden niet naar de supermarkt.


Chocoladetaart met de Franse slag

In Frankrijk verkopen ze in de supermarkt allerlei soorten kant-en-klaardeeg voor taarten.
Moeten wij het hier doen met bladerdeeg, in Frankrijk zijn veel meer mogelijkheden voor handen. Zondag probeerde ik er één uit. Ik koos voor het zandtaartdeeg voor het maken van een chocoladetaart. Dat is makkelijk zeg! En ook nog goed van kwaliteit. Christiaan vond mijn deeg lekkerder, maar goed, daar zit ook amandel doorheen, dus dat vind ik niet zo'n eerlijke vergelijking, en daarbij ben ik ook wel eens lui en ben ik blij niet te hoeven zwoegen op het deeg.