dinsdag 10 maart 2009

Kip met iets te harde groenten

Vandaag probeerde ik weer eens een nieuw gerecht uit de laatste Elle Eten. Volgens het recept was het zo simpel als alle groenten (pompoen, aardappel, pastinaak, schorseneren en bietjes) in de oven te leggen met kippendijen in spek. Die kip was perfect, maar de groente was nog wel wat hard helaas. De volgende keer dus maar eerst de groente in de oven en later de kip erbij. Want lekker was het wel!

maandag 9 maart 2009

Taartenbakkers

Voor de derde keer alweer kwam Janneke (rechts op foto boven) taart bij me bakken. De eerste keer begonnen we, hoe kan het ook anders, met appeltaart. De tweede keer sloot Lieveken zich al aan voor het maken van chocoladetaart met glazuur en gisteren stond cheesecake op het programma.
Alle familie kwam helpen de taart te verorberen en wat een kleine 2 uur werken en wachten had geduurd, verdween in korte tijd als sneeuw voor de zon!

Carrotcake

Gisteren maakte ik deze worteltaart. Een heerlijke cakeachtige taart met wortel, noten, specerijen en eigenlijk gember, maar die was ik per ongeluk vergeten. Het glazuur maakte ik van roomkaas, boter, suiker en vanille. Helaas was de boter iets te warm waardoor het glazuur schifte. Geen 10 punten dus, maar niettemin altijd een lekkere taart. En een extra uitdaging om de volgende keer wel voor maximaal resultaat te gaan.

Zeewolf van Jamie

Zaterdag weer naar de markt geweest. Ik had een recept van Jamie Oliver uitgezocht met vis, rozemarijn, citroen, kappertjes en ansjovis. Ik gebruikte zeewolfmoten, maar moet eerlijk bekennen dat het resultaat er lekkerder uitziet dan het was. Althans, dat was mijn bescheiden mening. Ik ben niet vies van de sterke smaken van kappertjes en ansjovis, maar wanneer dan ook nog de sterke smaak van rozemarijn erbij komt, wordt het toch een beetje to much. Jammer, misschien de volgende keer iets voorzichtiger met rozemarijn zijn dan Jamie voorstelt...


dinsdag 3 maart 2009

Meer over mijn Franse feestje


Om het succes van mijn 'Franse avond' op mijn verjaardag te vergroten kreeg ik alle steun van Lieveken die voor de gelegenheid haar baret opzette en mij bijstond in het aansijden van de taart.

maandag 2 maart 2009

Feestje!

Gisteren was ik jarig. Dat durfde ik niet ongemerkt voorbij laten gaan, dus nodigde ik vrienden en familie uit. De Italiaanse keuken is so last season, en ook het Noord-Afrikaanse is een beetje passé (maar nog steeds erg lekker!), de hit van het moment is de Franse bistrostijl. Trendy als ik ben ga ik daar natuurlijk in mee, dus ook voor mijn feestje. We begonnen met wat crudité met dip, tapenade en een paté van kippenlevertjes.
Voor het echte werk maakte ik een salade nicoise en aardappelsalade met Franse mosterd, bieslook en spekjes als gezonde start. Rechts op de foto staat een pastei van gehakt en appel. Voor oud & nieuw maakte ik ook zoiets dergelijks, maar was ik nog niet helemaal tevreden. Ook dit is nog niet helemaal wat ik precies zoek, maar het was wel heel erg lekker!
Natuurlijk mocht de coq au vin niet ontbreken.

Een lekker stukkie Franse kaas.

En tenslotte nog een stukje Normandische appeltaart gemaakt met room en citroenmeringuetaart (niet op de foto).




Gerookte zalm en bietjes

De afgelopen weken waren mijn culinaire prestaties laag door het vieren van Carnaval, en ik in de keuken alleen maar eieren met spek gebakken heb, maar nu alles weer een beetje genormaliseerd is heb ik mijn weg naar de keuken uiteraard weer gevonden. Zaterdag ging ik naar de markt om inkopen te doen voor mijn verjaardagsfeestje en natuurlijk ook om 's avonds iets lekkers op tafel te zetten. Omdat alle boodschappen al behoorlijk prijzig werden en ik niet te veel tijd wilde besteden aan het eten dacht ik aan het roken van een stukje zalmfilet in mijn rookoventje. Niet moeilijk, niet tijdrovend, maar wel heel erg lekker! De bietjes gaarde ik in de oven in folie op een bedje van zeezout en stoofde ik in wat boter en balsamicoazijn.